Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jfk
Hej. Detta blir mitt första inlägg på detta forum då jag är ny här. Har i helgen varit och tittat på en ny bil.
Vi ( sambon och jag) har inte ägt en helt ny bil någon gång.vi har suttit och pratat med försäljaren och provkört, och vi har bara pappren att skriva innan affären är i hamn. Bilen i fråga är en Volvo v60 ocean race D4 Awd business E -2015.
Tog också voc klimat pkt,lastpaketet,sensus nav, vinterhjul Nokian hakka 8 med pangea fälgar och lastmatta i gummi och ett fast drag. Vårt pris blev 344t utan inbyte. Tänkte höra vad ni anser om priset, om det var för dyrt eller ok. Tacksam för svar.
av JE Jr
Kan rekommendera driver support-paketet för 15000 även om det låter som mkt pengar.

Där ingår en del grejer som man lätt (även jag) tycker är onödiga tills man provat dem ett tag och vant sig. Bl.a. adaptiva farthållaren och visningen av gällande hastighet i instrumentet.
av PFA
Kan inte uttala mig om priset, men det låter som en underbar bil. AWD är grymt, men är du säker på att du är i stort behov av det (det vet man ju förvisso inte förrän den dagen kommer)? Om inte tycker jag du ska avstå det till förmån för den nya motorn (VEA), som ännu inte går att få i kombination med AWD, och den nya 8-stegade automaten. Men det är ju jag det.
av Linqid
Om du ändå ska ha navigation är det värt att tänka på att du får taklucka och p-sensor fram för ca sju tusen extra genom att välja BE Pro. Onödiga tillval som man klarar sig bra utan, men det skadar ju inte att nämna det.. :)

Fin spec annars!
av jfk
PFA skrev:Kan inte uttala mig om priset, men det låter som en underbar bil. AWD är grymt, men är du säker på att du är i stort behov av det (det vet man ju förvisso inte förrän den dagen kommer)? Om inte tycker jag du ska avstå det till förmån för den nya motorn (VEA), som ännu inte går att få i kombination med AWD, och den nya 8-stegade automaten. Men det är ju jag det.
Nja, anledningen till Awd är att jag bor på landsbygden med en halvtråkig uppförsbacke från huset upp till byvägen, samt ibland oplogade vägar efter snöfall.Fått stått många gånger svärandes med slirande bil som "nästan" kommit upp. Oj vad arg jag varit. Därför Awd. Annars hade det inte blivit en sån.
av Fritte70
Ta in offerter från minst 3st Volvo handlare. Jag fick till sist följande rabatter efter ganska idogt arbete, 12,1% på listpriset bil, 11,2% på automat och 10% på alla tillval. Om du har råd, ta avtagbart drag istället, bilen ser mycket bättre ut. Betalade 13400 för Driver Support, både jag o min sambo ångrar inte den kostnaden.
Glöm inte heller om du tar Volvo billån: Kampanj! Fri service i 3 år/4500 mil, samtliga Volvo modellår MY15 t.o.m. 31/8.
Lycka till med ditt köp.
av PFA
jfk skrev:
PFA skrev:Kan inte uttala mig om priset, men det låter som en underbar bil. AWD är grymt, men är du säker på att du är i stort behov av det (det vet man ju förvisso inte förrän den dagen kommer)? Om inte tycker jag du ska avstå det till förmån för den nya motorn (VEA), som ännu inte går att få i kombination med AWD, och den nya 8-stegade automaten. Men det är ju jag det.
Nja, anledningen till Awd är att jag bor på landsbygden med en halvtråkig uppförsbacke från huset upp till byvägen, samt ibland oplogade vägar efter snöfall.Fått stått många gånger svärandes med slirande bil som "nästan" kommit upp. Oj vad arg jag varit. Därför Awd. Annars hade det inte blivit en sån.
Okej, helt rätt resonerat då naturligtvis. Kan rekommendera taklucka - onödig lyx men najs :) Keyless gillar jag skarpt.
Senast redigerad av 1 PFA, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nu vet ja inte vad som ingår i olika paket.

Elstol på förarplatsen är guld värt om ni är olika långa.
Keyless
Adaptiv farthållare
VOC
Parkeringssensorer fram o bak
Minst High performance stereo
Stänkskydd enkla att eftermontera
Fast drag
PTC värmare för snabbare defroster om man glömmer starta värmaren

Sen finns det mycket trevligt att välja men som man klarar sig utan.
Användarvisningsbild
av grillchips
På tal om Perras förslag gällande elstol, köpte min nuvarande bil utan större tanke kring elstol. Såhär två år senare inser jag att jag aldrig kommer kunna vara utan det i framtiden. Det diffar bara 5cm i längd på mig och sambon men vi har helt olika körställning på stolen så längden behöver förstås inte vara avgörande. Kan tyckas som en struntsak för onödiga pengar men det är definitivt en av de små saker jag uppskattar mest med bilen.
Att veta att när jag låser upp bilen med "min" nyckel så ställer stolen sig i mitt läge och vice versa när frugan har sin nyckel.
Oerhört bekvämt och utan tvekan något som kommer prioriteras på framtida bilar.
Användarvisningsbild
av crumpets
Ser ut som en fin spec! Jag kan dock bara hålla med de andra om att delbar dragkrok samt driver support är värt mycket. VOC+Klimat samt driversupport är grejer jag aldrig vill vara utan igen nånsin. Skulle kunna ha en helt naken bil i övrigt så länge jag hade det tror jag, så jäkla mycket gör det!
Ser f.ö. ut som ett schysst pris, men helt klart ska ni begära offert hos flera handlare och se om de kan pruta lite extra.

Precis :-) En hjälte är du Erik Å[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]