NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av argamaggan
Har en v50 flexifuel -08 som gått 12700 mil. Vad ska man tänka på vid service som man gör själv? Vanlig tusenmila service, kan man göra den själv? Mvh Thomas
av Rådlös
Det är nog inte så enkelt som att tusenmilaservice är "enkelt att göra själv".
Tänk så här i stället: Stor eller Liten service. Service skall göras var tusende mil. Ena gången är det stor service efter Volvos program, inklusive olje- och filterbyte. Nästa gång är det liten service. Det innebär (bara) olje- och filterbyte. Eftersom det är tusen milsintervaller som gäller för din bil så infaller både Stor service eller Liten service vid nästa tusen mil. (Beroende på vilken typ av service som gjordes senast) Men olja och filter byts varje gång!

Du skall vara medveten om att ingen auktoriserad bilhandlare tar dig på allvar om du säger att "servicen har jag gjort själv". Om du skall byta in bilen så är det stämplarna i boken som gäller vid en värdering.
av Bewsfroe
Skicka din mailadress i pm så ska du få serviceschemat.

Känner du dig säker på vad du gör så e det bara att serva på! Givetvis fyller du i serviceboken själv och sparar alla kvitton på delar osv.
av argamaggan
Tack. Jag har servat samtliga bilar jag haft sen 1982 så inte känner jag mig särskilt osäker utan det jag undrar mest med flexifuel är om det krävs något särskilt vid service för etanoldriften, kan tilläggas att jag har aldrig kört bilen på etanol i min ägo. Då är det väl bara att serva på som vanligt kan jag tänka. pm kommer.
av Bewsfroe
Serviceschema skickat till ni 2 som ville ha :D

Det som kanske är lite klurigt för en lekman är väl isåfall ventiljusteringen som ska göras vid 12, 24 och 36 000 mil.
Själv har jag tecknat serviceavtal på Rejmes i Halmstad för min V50 2,0 F. Smidigt som fasiken :P
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]