NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av christiandahlgren
tjena! igår skulle jag åka hem från en stuga, körde ca 100 meter då det plötsligt blinkade till i alla varningslampor på instrumentpanelen. bilen slocknade strax efter, och det gick inte att starta den. jag hörde att startmotorn gick runt, och det verkade inte vara något fel med strömmen. fick dock ett felmeddelande på displayen som sa "anti-sladd service erfodras.

öppnade huven för att se så att allt stod rätt till. såg att generatorremmen va lös. bad en polare försöka starta bilen och såg att generatorn snurrade, men remmen va lös och trasig.

bogserade hem eländet och har nu suttit och kliat mig i skallen.

vad kan vara fel? den borde ju starta även fast den remmen släppt? eller kan kamremmen ha kuggat över på något konstigt vis? har haft lite problem med ac'n den senaste tiden, och funderar på ifall kompressorn har skurit kanske?

bilen är en v50 2.4 06 och köpt av mig för 3 veckor sedan..

ofattbart tacksam för svar!
av torro
Sjekk spennrullen (tensioner puller). Vanligvis er det den som må skiftes først. Drivrem/multirem bør også skiftes, mens kamrem ikke har noe med AC eller generatoren å gjøre.

Totalt koster dette ca 1.000,- og byttes enkelt selv på 15-30 minutter
av christiandahlgren
kan bara konstatera efter att ha tagit bort kåpan till kamremmen under motorhuven, och stänkskyddet vid höger framhjul att det är fullständigt kaos vid alla kugghjul. strängar från generatorremmen ligger intrasslade överallt. troligtvis har kamremmen kuggat över som en följd av detta, men jag hoppas innerligt att så ej är fallet.
finns det någon här som kan berätta för mig hur motorn beter sig om detta har inträffat?
den går som sagt inte att starta.
vad blir åtgärden om det värsta har inträffat?
Användarvisningsbild
av Vojje
då får du lyfta toppen och byta en serie ventiler alt. byta till en annan beg. topp
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.