Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denesfay
nejo skrev:Hej,

Väl där såg jag att 2.5FT-motorn går att optimera till 258(!)hk. Låter intressant, så tänkte höra med er här om det är mycket fel på just 2.5FT-motorn? Har tidigare haft en S80 2.5T och den funkade fint.

MVH

Finns ju betydligt mer prisvärda optimeringar. Tex her Autotechs optimering 270 hk och 410 Nm och kostar 4995 kr.

http://atechmotor.com/volvo/v70ii/25t-2 ... et/steg-1/

Förstår inte varför man ska trilskas med en Polestaroptimering som knappt känns ?:-/

Men det kanske bara är jag ??:-/ :roll: :wink:
av Mwi
jpennerb skrev:3l/mil ne ne ne... :wink:
Jo jo jo större släp för mig är boggi med kapell, 3 liters släppet har full ståhöjd och är bredare än bilen {:-O men att hålla trafikrytmen är inga problem med 2,5 FT.
av nejo
Denesfay skrev:

Väl där såg jag att 2.5FT-motorn går att optimera till 258(!)hk. Låter intressant, så tänkte höra med er här om det är mycket fel på just 2.5FT-motorn? Har tidigare haft en S80 2.5T och den funkade fint.

MVH

Finns ju betydligt mer prisvärda optimeringar. Tex her Autotechs optimering 270 hk och 410 Nm och kostar 4995 kr.

Förstår inte varför man ska trilskas med en Polestaroptimering som knappt känns ?:-/

Jo, men fördelen med Polestars optimering är att det går lätt att omregistrera bilen så att försäkring med mera är korrekt.
av Denesfay
nejo skrev:
Denesfay skrev:

MVH

Jo, men fördelen med Polestars optimering är att det går lätt att omregistrera bilen så att försäkring med mera är korrekt.
APC dosan kan du ju skifta programvara vid service osv. med. Men vissa kanske inte trivs med den metoden. Det kan jag förstå. :)
Användarvisningsbild
av ER
Denesfay skrev:APC dosan kan du ju skifta programvara vid service osv. med. Men vissa kanske inte trivs med den metoden. Det kan jag förstå. :)
Spelar ingen roll då du står med rumpan bar när det händer något, om inte försäkringsbolaget gör det enda rätta och nekar all ersättning oavsett skuld/orsak pga att bilen i sig inte är laglig med den effekten då den inte är certifierad och du betalt felaktig premie i förhållande till bilens verkliga utförande. Vill dom titta så ser dom att du fipplat med mjukvaran och då är det kört.
Hellre 258 LAGLIGA hästar med 360 villiga newton i vrid än 270 direkt olagliga åsnor med 410 halvtrötta newton i vrid som tänjer på gränser för hållbarhet.
APC är ett KRAV(7500kr) med ditt tankesätt för att dölja fipplet och då är Polestar(6900kr) 500kr billigare utöver att vara helt lagligt. Att sen transmission kan ta stryk med tänjda gränser kan bli dyrt misstag i långa loppet.
Visst om jag bara skall ha bilen 5-6 månader utanför bes-period så är det givet man kör "budgettrim" med BSR/AutoTech utan dosa då det inte drabbar en annan NÄR det blir problem, mekaniskt eller tekniskt när bilen har felaktig effekt mot uppgiven.
Är du villig att offra allt för futtiga 12 sega råttor i effekt med 50 slöa newton i sällskap när det kan vara smidigt att ett besök hos Volvo är det som krävs samt en regbesiktning och sen slippa allt vad stul heter och fippel för att dölja det olagliga?
av Denesfay
ER skrev:
Denesfay skrev:APC dosan kan du ju skifta programvara vid service osv. med. Men vissa kanske inte trivs med den metoden. Det kan jag förstå. :)
Spelar ingen roll då du står med rumpan bar när det händer något, om inte försäkringsbolaget gör det enda rätta och nekar all ersättning oavsett skuld/orsak pga att bilen i sig inte är laglig med den effekten då den inte är certifierad och du betalt felaktig premie i förhållande till bilens verkliga utförande. Vill dom titta så ser dom att du fipplat med mjukvaran och då är det kört.
Hellre 258 LAGLIGA hästar med 360 villiga newton i vrid än 270 direkt olagliga åsnor med 410 halvtrötta newton i vrid som tänjer på gränser för hållbarhet.
APC är ett KRAV(7500kr) med ditt tankesätt för att dölja fipplet och då är Polestar(6900kr) 500kr billigare utöver att vara helt lagligt. Att sen transmission kan ta stryk med tänjda gränser kan bli dyrt misstag i långa loppet.
Visst om jag bara skall ha bilen 5-6 månader utanför bes-period så är det givet man kör "budgettrim" med BSR/AutoTech utan dosa då det inte drabbar en annan NÄR det blir problem, mekaniskt eller tekniskt när bilen har felaktig effekt mot uppgiven.
Är du villig att offra allt för futtiga 12 sega råttor i effekt med 50 slöa newton i sällskap när det kan vara smidigt att ett besök hos Volvo är det som krävs samt en regbesiktning och sen slippa allt vad stul heter och fippel för att dölja det olagliga?

Förstår vad du menar.
Dock så är jag på den sidan av det hela att jag inte tror att motor tar extra skada för denna lilla effektökning som du kallar för "budgettrim". Detta är dock en helt annan diskussion som säkerligen redan finns på detta forum i en egen tråd.

Alla får så klart göra som dom vill.
Detta var bara ett förslag från min sida och man ska ju så klart vara medveten om det du skriver med garantier osv.
Användarvisningsbild
av börne
Har tänkt på det att alla som har en 2,5FT säger att dom drar mycket, eller uppger alla vad den drar med etanol? Jag har ju en 2,5T med samma effekt & den kör jag lätt på 0.85L/mil. Senast 0.82 & då kör jag inte som en biltjuv, men ligger heller inte & fiser i laglig fart. Oftast c:a 10 över förutom på motorväg där det oftast går 20-30 över, ibland mer.

Kör relativt blandad körning, med lite mer landsväg än stadskörning.

Vad drar era FT när ni kör på bensin?
av Denesfay
Min drog på motorväg när jag hämtade den ca 0,8-0,9L/milen. Då med 98oktan. Sedan efter detta har jag bara kört på etanol förutom en gång då jag blandat.
Användarvisningsbild
av börne
Denesfay skrev:Min drog på motorväg när jag hämtade den ca 0,8-0,9L/milen. Då med 98oktan. Sedan efter detta har jag bara kört på etanol förutom en gång då jag blandat.
Var uppe i Göteborg en vända i somras & då drog den 0.74 med 130-140km/h på mätaren mest hela tiden på motorväg upp & ner till Skåne.

Känns som att min som enbart går på bensin går billigare, kan detta stämma, är FT modellen mer optimerad för E85 så att den drar mer med bensin? Låter ju skumt?!

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]