Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad gör man nu då? Är det bara å kassera blocket? Även fast det är plant enligt stållinjal...?
Det är såklart små gropar i det där packningen ska ligga, men inget "experterna" säger är något som skall vara några problem.

kan inte tänka mig att jag gjort något fel då alt vart rent och dragit enligt tabellen med nm nyckel.

Edit: det läcker på flera ställen på båda sidor...

Edit:2 satte ihop igen efter noga rengöring och det läcker inte längre. Dock går den inte som den ska med ky122 kamaxel i 405 topp och extraktor...
Men det kanske blir en annan tråd om jag inte lyckats justera in den..
Senast redigerad av 2 Frrla, redigerad totalt 0 gång.
Du kan ha en spricka eller annan defekt mellan kylkanal och förbränningsrum. Kollade du även om toppens skevhet låg inom gränsvärdena.

Mvh GK
O du har dragit bultarna i rätt ordning?
Startad och varmkörd motor eller du har hittat detta innan uppstart?

I princip så är det omöjligt att det ska läcka där med ny packning och planad topp, antingen är det handhavandefel vid montering eller så finns det grova fel på antingen topp eller block, men då anser jag också att man borde sett detta när man hade det isär.
Kolla ordentligt så att det inte kommer nån annanstans ifrån, det följer ju gärna springor och kanter och det är lätt att bli förbryllad.
Ja har följt ett chema speciellt för moment och vilken ordning man skall dra bultarna. Har provat lägga brickor mellan bultarna ifall de skulle bottna. Men det blir samma sak.
Ja har dubbelkolla att det kommer därifrån... Vi är nu 3st som konstaterat detta. Har ej startat bilen. Vågar inte ifall man skulle ställa till med något värre.
Jag har tagit loss nu. Ser konstigt ut för toppen har inte riktigt samma hål och kanaler som blocket och packningen har jättesmå kanaler till vattnet fast både topp och block har mycket större genomgångar...
Har väll inte med saken att göra så men har aldrig skruvat loss en topp förr.

Gör rent igen och sätter ihop. Cylindrar har klarat sig från vatten. Men har runnit i oljan..
Bult svänghjul

Hej. Vad behöver man för hylsa för […]

Dimljus Volvo v60 2020

Ja verkar bara vara när det halvljuset ä[…]

Vibration på höger sida

Lutar det åt att det är något med[…]

945ltt 96 Hög CO på tomgång

Var motorn ordentligt varm? Körde han en rund[…]