Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Jag har jobbat lite på en V70N 2004 men på 2008 ser det annorlunda ut.
Framförallt verkar det inte gå att dra ut drivaxeln utan att behöva lossa på mer än nödvändigt. Trodde det gick att göra som på v70 från 2004 att man bara lossade på centrumbulten och sedan vred hjulen maximalt för att kunna få ut drivaxeln ur hjulnavet så den blev fri. Varför jag pratar om drivaxeln när jag ska byta länkarm är för att på 2008 sitter yttre drivaxeln ivägen för att komma åt muttern för spindelleden.

Jag skulle uppskatta om någon som demonterat och monterat en länkarm på V70 från 2008 manuell växellåda och 2,4D kunde göra en snabb arbetsmetod-beskrivning. Jag är van och meka så ni behöver inte skriva exakt.
av jäevs80t6exe
Man behöver inte lossa drivaxeln för att lossa på muttern till spindelleden. Ja den tar stopp mot knuten i slutet men det är inget problem, för att du måste ändå använda den och ett specialverktyg som trycker ut spindelleden för att öht kunna få loss den. Den sitter som FAN! Försök inte ens utan det verktyget.
Du kan bara få loss drivaxeln genom att först ha lossat på spindelleden ( kanske om du lossar stötdämparen från spindelen går också men rek inte det)
av mena
Länkarmen jag tänkte köpa från Lemförder sitter det en spindelleden påmonterad.

vad är det för specielt verktyg du syftar på? Känns ju som jag behöver veta vad det är då du säger att jag inte ens ska försöka utan den.
av jäevs80t6exe
Svårt att beskriva... typ som en platta som man monterar i ett av hålen till bromsoksfästet.
Sedan lägger sig plattan över själva spindelleden och man använder spindelledsmuttern och skruvar den uppåt så verktyget trycker ned spindelleden.
Någon med VIDA som kan ta en bild på verktyget kanske.

Inget är ju omöjligt. Skruva upp muttern en bit använd ett spett för att trycka ned länkarmen med, samtidigt som du använder dig av en fet slägga, då kanske den släpper, men det är mycket enklare att använda originalverktyget. Smäller till när leden lossnar.

Kan ta fel, muttern kanske visst går att skruva av helt, du får prova, dock har jag rätt i att du inte får ur drivaxeln utan att få loss leden.
Användarvisningsbild
av börne
Ett sånt verktyg verkar ju inte va så avancerat utan ska ju gå att fixa till själv om man tar lite mått på bilen. Det du beskriver verkar ju bara vara ett mothåll så att när du lossar muttern blir det spänn & trycker ner spindelleden så att konan släpper!?
av mena
Tänkte köpa länkarm utan att blanda in volvo. Har kollat runt lite och hört bra om lemfröder men deras länkarmar finner jag inte i lager på de sidor jag tittar. Så jag kollade på mister-auto och de har länkarmar och stabilisatorstag från Delphi och de var fruktansvärt billiga 792kr, nästa så man blir orolig över kvalitén.

Någon som känner till vad det är för kvalité från de olika tillverkarna tex Delphi?

Har att välja mellan Delhi, mapco, metzger,
av Denesfay
Jag har bytt spindelleder på min V70 2011. Lemförder som jag köpte löst på skruvat.se är exakt vad Volvo kör med original. Jag blev lite förvånad när jag fick se det. Dom hade bara slipat bort en märkning på spindelleden när den kom separat.

Handlar du länkarm med spindelled redan monterad (den är ju nitad original) så kan du ju lika gärna använda en sådan där "mördargaffel" för att få bort spindelleden. Visserligen pajar den gummitätningen men du får ju ändå med en ny på nya länkarmen? Ett hett tips är att värma lite innan. Då kan du nästan banka bort den om du slår på motsvarande där leden är monterad med en mindre slägga.
av mena
Jag förstår inte problemet ni pratar om med spindelleden. Jag har monterat loss muttern från spindellleden på en v70 2004 2.5T för att trycka ned länkarmen då jag mekade med drivaxeln och fjäderbenet och det var inga problem alls och den bilen hade ändå gått 22000mil.

Skiljer sig arbetsmetoden mycket mellan V70N(2004) och V70II(2008). Ser ju att spindelleden är tvärtom mellan dessa bilar?

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]