Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kurtrickard
Jag har en 99:as s80 2,9 som har tappat oljetrycket på och den knarrade. så jag undrar om det är motor byte, eller är det sumpen som har blivit tät. Går den att rädda. Volvoverkstad tog bort oljepumpen och den var ok oljan med och nivån.
Någon som vet /har en aning.
av Mrextrem
Helt säker att trycket är borta så det inte bara är kontakten på givaren som pajjat? Jag kör med extern givare som visar normalt tryck men bilens egna visar inget tryck.
av Per L
Du får dåligt med förslag och det kan bero på att du ger oss så litet underlag att utgå från. Tänk på att vi aldrig har sett eller lyssnat på din bil.
Du kan ju börja med att berätta mer om knarrandet. Jag förtår inte vad du menar. Hur låter det och vad är det som låter. Är det motorn som knarrar? Eller oljetrycksgivaren? Eller....?

Och VOLVO-verkstaden kan väl inte ha lämnat tillbaks bilen till dig efter ett sådant jobb utan att ha något mer förslag på vad knarrandet kommer från och vad det kan bero på?

Har knarrandet kommit plötligt eller kommit mer och mer under en längre period?
Knarrar det vid alla varvtal eller mer vid vissa tillfällen?
Knarrar det högt eller lågt?
Hörs kanrrandet lika mycket i som utanför bilen och lika mycket uppifrån som underifrån motorn?

Du kan säkert själv fundera ut fler saker att berätta för oss som kan vara hjälp i en felsökning!

Per L
av kurtrickard
Lite svårt att förklara efter som dom rådde mig att stänga av och inte köra motorn mer. Och det ända jag hann se var att oljelampan lyste. Men motor lät fin på tomgång. Förutom ett ljud som kom i samband med att lampan tändes. liknar Grgrgrgrgrgrg. men vart från det kom han jag inte kolla. Jag väntade ett bra tag startade motorn men det var samma som innan. ca 2 tim.
av Andis
Utan att hört motorn.
Så blir gissningen att ljudet du hör är kamaxel justeringen som låter på grund av inget oljetryck.

Men en grej jag blir fundersam på här.

1. Har bilen varit på Volvo och dom plockat ur oljepumpen för att sen montera ihop igen konstatera ingen fel men heller ingen skillnad?

2. I så fall stort jobb för att sen inte fortsätta när den ändå var så demonterad.

Förtydliga gärna hur felsökningen gått till.

Förslag på åtgärd.

Demontera hela tråget. Se om det är stop eller liknade samt rengör.
Byt helst pumpen för att utesluta fel i den som retur som står helt öppen.
Finns fler rör drivningen m.m. Kontrollera allt.
Montera ihop.
Tror inte dessa motorer går att förpumpa olja på manuellt. (Går på cheva V8 or) men om du kan göra det gör det.
Koppla in tryck mättare i oljetrycksgivaren. Se om du får tryck.
Måste du köra motorn runt för att se om det blir tryck. Koppla ur så motorn inte startar utan kör den bara på start motorn tills tryck kommer.

Lycka till.
Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]