Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Har XC70 -03 som har gått hela 28000 mil nu, så nu börjar de tunga reparationerna komma tyvärr.

Bytte precis halvsatsen på verkstad. Bara någon mil efter det så började det låta á la avgasläckage.
Det visade sig nu att det är hål vid flexdelen (nätdelen) framför katalysatorn.
Tycks bli dyrt... :(

Nu infinner sig följande följdfrågor:

*kändes lite konstigt att det gick sönder precis efter arbete med halvsats. Görs några moment som kan ha knäckt flex?

*om det "bara är flexdelen som är trasig, går det då på något sätt att byta bara den delen, eller är det byte av hela katalysatordelen som gäller?

*'med VO-nr på katalysator så får jag på bildelsbasen upp även kat från XC90. Är det samma för XC70 och XC90?
Hej!

Det har säkert varit på gränsen till läckage och försvagades materiellt sett då verkstan började byta ditt avgassystem. Ett läckage som kommer smygandes.
Det går att byta den delen du skriver om. Ska du låta en verkstad byta den delen så drar det förmodligen i väg, penningmässigt och arbetstid.
Införskaffa ny del, inpassning på gamla systemet, ditsättning (svetsning).
Volvo byter bara rakt av, ännu dyrare.
Om det är samma på XC70 som XC90 vet jag inte. Fråga Volvo.
Du känner ingen granne som är lite händig med en svets. Behöver inte vara 100% passform för den kan flexa lite, därav namnet.
Har gjort den operationen ett antal gånger på hemmaplan.

Lennart
Hej!

Biltema har en del olika sådana flexövergångar. Förmodligen flera biltillbehörsfirmor. Om det sedan finns en ”flexidel” som stämmer överens med ditt system är nästa fråga.
Du/han får kapa bort den delen som är veckad (läckaget) och ersätta den nya delen. Det brukar inte var något problem om diametern stämmer på röret, mot det rör som du har kvar.
Det är vissa saker som måste stämma överens med varandra för att få ihop det hela.

Lennart
Hej igen!

Det ligger mycket i det som ”Henke855” skriver. I mitt tycke så borde ett friskt system klara detta om det inte fattas överdrivet mycket i längd. Detta borde verkstan (Volvo eller xxxx) kunna avgöra vid montering av halvsatsen.
Original eller Pirat. Pirat är alltid pirat.
I detta fall vet vi inte om halvsatsen var original eller inte från katten och bakåt.

Lennart
av 780xlt
Halvsatsen som är ny är Volvo original.
Det är bytt på auktoriserad Volvoverkstad.

Kan de ha utfört sådana arbetsmoment så att den främre delen med kat har blivit tilltryckt, böjd, utdragen som "Henke855" skriver eller annat? Bör de stå för åtgärd?
av 780xlt
Mitt problem kvarstår. Tyvärr har felet inte lagat sig själv...

Kan det stämma att det är samma katalysator och rörform till XC70 som xc90 ?
Har nämligen hittat lämplig del som begagnad på VO-numret, men den har suttit på en XC90 -04.
Byta ac rem på Volvo 940

Detta kanske hjälper dig: https://www.jagrull[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]