Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Trissorna som föjler med maskinen kan du slänga, de är aldeles för mjuka. Använd gula, de kan du använda till i stort set allt, men vill du vara nogrannare så ta svarta till lackskyddet.

Kör med Sonax du, det är helt ok, testa dig fram. Annars är Autosmart Mirror Image ett bra allround polisch om lacken är i hyffsat skick. sprita är ochså överkurs för en nybörjare, se till att ha liiiite medel när du jobbar, annars blir det flammigt.

Som sagt, testa dig fram, det fins så många olika fabrikat idag på medel och div lamusslkuddar osv osv, det är bara att testa själv som gäller.

Ska du ändå beställa maskinen från BBV kan du ju passa på att köpa lite medel ochså, Menzerna som XC90 rekomenderar är ochså bra medel, och framförallt enkla att jobba med.
Användarvisningsbild
av milktrucker
glömde så klart nämna microfibertrasor, eller kuddar, för att ta bort torkat polermedel efter poleringen. Aldrig använt sprit ö.h.t.
Användarvisningsbild
av Perra83
milktrucker skrev:glömde så klart nämna microfibertrasor, eller kuddar, för att ta bort torkat polermedel efter poleringen. Aldrig använt sprit ö.h.t.
Vilket lackskydd har du använt om du inte har spritat innan?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Perra83 skrev:
milktrucker skrev:glömde så klart nämna microfibertrasor, eller kuddar, för att ta bort torkat polermedel efter poleringen. Aldrig använt sprit ö.h.t.
Vilket lackskydd har du använt om du inte har spritat innan?
Prorange toughguard.
2-komponent.
Stora flaska stryks på bilen med fuktad svamp. tvätta av med vatten och torka av bilen.
lilla flaskan poleras på med maskin.

jag torkade av bilen med mikrofiberduk/kudde efter poleringen, noggrant. Stod inget i instruktionerna om att sprita av bilen innan så jag följer instruktionerna.
av mortimer
Droopy skrev:Trissorna som föjler med maskinen kan du slänga, de är aldeles för mjuka. Använd gula, de kan du använda till i stort set allt, men vill du vara nogrannare så ta svarta till lackskyddet.

Kör med Sonax du, det är helt ok, testa dig fram. Annars är Autosmart Mirror Image ett bra allround polisch om lacken är i hyffsat skick. sprita är ochså överkurs för en nybörjare, se till att ha liiiite medel när du jobbar, annars blir det flammigt.

Som sagt, testa dig fram, det fins så många olika fabrikat idag på medel och div lamusslkuddar osv osv, det är bara att testa själv som gäller.

Ska du ändå beställa maskinen från BBV kan du ju passa på att köpa lite medel ochså, Menzerna som XC90 rekomenderar är ochså bra medel, och framförallt enkla att jobba med.
Känns som vi ligger på samma nivå, eller har samma avsikter.
Jag räknar mig som nybörjare; har polerat och vaxat par bilar i mina yngre dagar men bara för hand.

Maskinen köper jag inte från BBV.

De olika rubbingarna m.m.. som omnämns häri kostar lite mer än vad jag vill lägga på bilen just nu. Får bli när jag tränat och fått in snitsen om ett antal år. Sonax köpte jag billigt i Ullared men köper även den andra polishen som jag refererade till; kan vara värt att prova bägge.

Är det rätt med denna typ av maskin eller skulle en roterande för en nybörjare ge bättre resultat och vara lättare att komma åt med på bilen ?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Mortimer, du ska har en orbital(oscillierande) maskin för att minimera risken för polerrosor.
Den musspiggmaskinen som lahega, och många andra, erbjuder är tämligen klumpig och tung samtidigt som den lätt vobblar o hoppar.
Satsa på en som är lättare, inte nödvändigtvis en dyrare. t ex en långsamtgående excenterslip så slipper du mjölksyra efter en stund.

fota gärna och dokumentera arbetet så vi får se resultatet.
lycka till!
av mortimer
milktrucker skrev:Mortimer, du ska har en orbital(oscillierande) maskin för att minimera risken för polerrosor.
Den musspiggmaskinen som lahega, och många andra, erbjuder är tämligen klumpig och tung samtidigt som den lätt vobblar o hoppar.
Satsa på en som är lättare, inte nödvändigtvis en dyrare. t ex en långsamtgående excenterslip så slipper du mjölksyra efter en stund.

lycka till!
Vilken maskin skulle du rekommendera istället ?
Användarvisningsbild
av milktrucker
mortimer skrev:
milktrucker skrev:Mortimer, du ska har en orbital(oscillierande) maskin för att minimera risken för polerrosor.

lycka till!
Vilken maskin skulle du rekommendera istället ?
en steglös excenterslip med kardborreplatta. den bör ha lågt rpm obelsatad som minsta varvtal. Rubbingen sker lämpligast på "tomgång", ca 1500 rpm. Likaså vaxningen. excentermaskiner väger typ hälften av vad mussepiggen gör.

ps. det går åt många polerrondeller till poleringen, byt ofta. Minst 2 byte till rubbingen.

Vilken mjukvara har du? 3.3.16 har jag och det fun[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]