Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min V90 är försedd med det fabriksmonterade extrasätet i bagageutrymmet som kan användas av två inte alltför stora barn. På registreringsbeviset står att maximala antalet passagerare är 4. Innebär det att extrasätet inte får användas? Har det aldrig fått användas, eller har reglerna ändrats sedan bilen registrerades (1997)?
Någonstans läste jag att man ej längre får använda extrasäten då bilen bara är reggad för x antal passagerare och förr gick personer över det antalet som last. Men är ej säker, tror det var något om risk för böter när man översteg max antal passagerare.
DandanRacing skrev:Någonstans läste jag att man ej längre får använda extrasäten då bilen bara är reggad för x antal passagerare och förr gick personer över det antalet som last. Men är ej säker, tror det var något om risk för böter när man översteg max antal passagerare.
Du är på helt rätt spår
Tidigare (kommer inte ihåg årtalet) var det så att alla platser med bälten, skulle användas. Om du sedan tryckte in 10 personer till i bilen obältade, var det helt ok, bara max lasten inte överstegs

Numera är det bara tillåtet enligt ditt reg.bevis exempelvis 4 passagerare
Jag har blivit stoppad i körkortskontroller med hela familjen i bilen
med 2-barn längst bak i extrasätet och dem har aldrig sagt något om det
fast dem såg barnen där bak. Ej heller på bilprovningen :D

Med vänlig hälsning/Roger :)
triumph00 skrev:Bästa svar får du om du kontaktar bilprovningen, då vet du om det går eller ej
Bra förslag! Förfrågan är nu skickad och jag har utlovats att bli uppringd under veckan.
Tror aldrig att du får registrera den för 7 personer för att det är bara barn under 15 som får lov att sitta där bak. Om du får lov att reg den för 7 betyder det att även vuxna får sitta därbak. Och det tror jag inte är så lämpligt.
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]