Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ekand
Hej

Har startproblem med V70-00 B5244s.

Vid korta körningar till dagis, bya körning etc och motorn inte har blivit varm så händer följande.

Vrider om nyckeln bilen startar till väntar till alla varningslampor släckts och lägger i R eller D och motorn dör efter någon meter. Samma sak när man startar om igen fast värre nu gäller det att hålla gas 3-4000 varv länge ca en minut och så fort man släpper gasen så dör motorn.

Jag har ingen lampa som lyser och just nu inga felkoder.

Hade P1074 och P0111 men det är åtgärdat nu det var två tempgivare som rengjordes.

Avgasvärdena är kanon enl biprovningen i går kväll.

Om det är fel på gasspjället får man en felkod på det då?

Tändstift är nyligen bytta utan resultat, bilen har gått 16700mil och nyss servad 17000mila service.

Hoppas på hjälp

Fredrik
Användarvisningsbild
av Role
Hej kontrollera att vakuum slangar är hela blir lätt sprickor
av Kena
och du sa att du just haft in den på service, du är inte den enda som har detta problem. På min gamla 740 var det enkelt, backventilen på bränslepumpen. Kanske är samma på nyare Våfflor?
av Ekand
Backventilen alltså, kan inte finna den i haynesboken.

Heter de något specellt?
av Kena
Ingen aning kanske inte finns på nyare bilar. En jag känner har samma problem som du, hör av mej om han finner felet.
av Daddan
Jag hade en Opel med samma symptom. Jag fick undersöka följande då:
Tändstift.
Tändkablar.
Olja vid tändstiften.
Kamaxelgivare.
Tjuvluft.
Temperatursensor för motorn (inte den som styr mätaren inne i bilen utan till motorn).

Det visade sig vara flera av ovanstående punkter som strulade samtidigt. Ljummen motor var det som gjorde att bilen var svårstartad och man fick hjälpa till med gasen. Det var också en automat så det blev dubbeltrampande på gas och broms, något som känns olustigt.

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]