NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, funderar på att konvertera till Volvo till sist, sugen på V50 :D
Detta är min första post.

Är intresserad av en V50 -12 med Volvos egna alkolås monterat. Det varnar dessutom för att det är dags för kalibrering.

Mina frågor gäller vad man ha för val rörande alkolåset om man kör bilen privat:

1: Kan man inaktivera hela aklolåsfunktionen så att det vara sitter där men inte används över huvud taget?
2: Vad kostar det och hur gör man i så fall?
3: Om man låter alkolåset vara kvar, hur ofta måste de kalibreras? Har förstått att det kostar runt 1500kr?
4: Kan man montera bort det helt och hållet?

Tack för svar
/johnjohn
Ja man kan montera bort det. Beroende på leverantör kan det till och med vara gratis om man ger dem utrustningen.

Som privatperson skulle jag aldrig ha alkolås. Massor med potentiellt krångel och inga fördelar.
Det går att avaktivera alt montera bort helt och hållet. Företagen brukar dok göra det innan de säljer bilarna, det gör vi iaf på våra, de flyttas sedan över till det nya fordonet. Vissa hyr vi bara och de monteras ur av levrantören innan vi säler fordonen.
av laek
Johnjohn22 skrev:Tack för svaren. Det är Volvos orginal-lås.

Ringde Volvo och han sade 2500kr för bortmontering. Bara koppla ur gick inte tydligen.
du kan åka till volvo så tar dom bort mjukvaran 1060 kr sedan kan du sälja mätare +laddare för 2500 kr på blocket det funka för mig har en v50 år 12

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]