Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Perc skrev:Jag har Nokian Hakka R2, dock i mindre dimension än så, men jag är skitnöjd.

Jag köpte bilen ny och valde dubbat (Hakkapeliitta 7) då handlaren lät mig välja på dubbat/dubbfritt. Tog inte många dagar innan jag ångrade det valet. I höstas satt det R2:or på istället, bilen blev som ny och jag märkte inte av någon försämring i grepp. Tvärtom. Möjligtvis med undantag för blöt blankis, sånt man inte ens kan gå på. Då ska man ha tungan rätt i mun men det ska man iofs ha med dubbat också.

Det lustigaste är ju att man inte hör dubbarnas skrap och rassel mot den skrovliga hala yta som blir när det är ishinna på asfalt. Jag var van med det ljudet så det kändes lite läskigt först när det bara släppte utan att man hörde nåt ljud.
Låter intressant, ska gå tillbaka till dubbfria efter 3 säsonger på dubbat (GY Ug500/GY Ice Arctic) och tänkte slå till på Hakka R2, senast ja körde nokian var när Hakka5 var nya. Har tidigare kört på Yokohama IG20 och GY Ice Navi och var överlag mycket nöjda med båda.

Köpte GY Ice Arctic till Passaten och när ja sålde den kastade jag om dom till volvofälgarna, men dom fungerade inte i närheten lika bra på V70 som på Passaten så de får bli nytt till vintern :)

Var bor du? Tänkte om du kört på riktig vinterväg (a la norrbotten) med dom? :)

Ursäkta trådkapningen men hittade inte så mycket matnyttigt om R2 :)
tottish85 skrev:Var bor du? Tänkte om du kört på riktig vinterväg (a la norrbotten) med dom? :)

Ursäkta trådkapningen men hittade inte så mycket matnyttigt om R2 :)
Jag bor i Vasa (som det står där till höger ;)) så jo vi har nog riktiga vintrar här. Senaste vintern var dock väldigt snöfattig men jag fick nog tillfälle att testa alla tänkbara underlag och förhållanden.

På blöt blankis i regn ska man ha tungan rätt i mun, men å andra sidan ska man nog det med dubbdäck också. Och att gå på det utan isdubbar på skosulorna är ju inte att tänka på, man halkar ju och slår ihjäl sig efter två fotsteg.

På alla andra underlag skulle jag vilja påstå att dom greppade minst lika bra som dom splitternya Hakka 7:or jag hade före. Ja, ibland bättre t.o.m. Mycket nöjd på alla sätt och vis.

På asfalt är det som att köra med sommardäck, men tystare. Dom susar lite mer än sommardäcken (Continental EcoContact 2012:or i samma dimension) men i gengäld inte lika mycket buller och dån då asfalten är gammal och grov.

Jag antar att dom har sämre bromssträcka och kurvtagningsförmåga än genomsnittliga sommardäck om man faktiskt skulle testa, men kör man "normalt" märker man ingen skillnad. Skulle bra kunna köra med dem året om om det inte vore för bromssträckan när en älg kliver ut.

Livslängden återstår att se, men jag har inga stora förhoppningar på den punkten. Det är inga problem att lämna två svarta gummispår efter sig om man t.ex kliver på rejält för att ansluta till trafikrytmen på en större väg. Jag tänkte nog vara noga med lufttryck och ta det lugnt med gas och broms på barmark. :)

Och sen är det ju det psykologiska också. Det här är mina första friktionsdäck nånsin och det tog ett tag innan jag blev bekväm med att känna att däcken tappar greppet UTAN att höra det gamla hederliga skrapljudet av dubbar mot is. Särskilt i stan då det är tunn ishinna på asfalt.

Orsaken till att jag bytte bort Hakka 7:orna var ljudnivån. Jag hade samma däck på min V70N tidigare och var jättenöjd, men på en Skoda som kostar typ hälften (baspris vs. baspris) blev det helt enkelt för bullrigt.
får nog också ge min röst på Nokia hakka R2 , men i dimensionen 215/55/R17, som är enda friktionsdäcket som når klass B i rullmotstånd. dimensionen ger 1,6% diff mot 225/50/R17, dvs helt inom gränserna.

Smalare däck:
+ bättre grepp
+ bättre bränsleekonomi
+ bättre inköpspris
Perc skrev:
Tack för infon :)
Är alltid inne via tapatalk i mobilen så ja ser ingen info om ort förutom om ja går in på dig som användare :)

Enda gången ja har upplevt de dubbfria hala är på blötis, men precis som du säger så är de halt även med dubbdäck :)
Köpte Hakka 8 dubb förra hösten, många gnällde på ljudet. Men jag upplever dem som tysta. Körde drygt 800 mil i vintras, 8,5mm kvar & alla dubb. Greppet var otroligt & bromsningen oxå. Har tidigare haft Hakka 5 & 7. Går inte jämföra. :-)))))

Hej uppdatering! Testade att nollställa men f[…]

Jag har noterat att varvtalsräknaren stå[…]

Vi som beställt nya XC60

Faktiskt reagerat på detta i min V60. Min v&[…]

Tidigare har det handlat om återkallelser p&[…]