Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av axesve
Hej som rubriken lyder så ska jag byta topplockspackning.

Gjorde ett tidigare inlägg om att jag hade högt tryck i expansionskärlet och att det luktade bensin därifrån bland annat.
Vilket har lett till att jag nu ska byta topplockspackning..
iallafall!

Har några funderingar.
Vet att det finns tidigare inlägg om detta ämne men känns bättre ifall jag får mer svar på tal så att säga.

Hur många mm ska man plana toppen?
Ska man passa på att byta kamrem även fast att den ser ut att vara i gott skick?
Jag ska blästra toppen och lacka om den, finns det några grejer jag ska tänka på då?
Jag ska också blästra insuget finns det några grejer jag ska tänka på där?
Vad för medel ska jag använda mig utav när jag tvättar toppen och botten innan jag monterar på ny topplockspackning.
Detta är också första gången jag någonsin byter topplockspackning så är lite nervös att jag kan ta sönder någonting, läste bland annat att ventilerna kan ta skada eller något sånt.

Så dela gärna med er om vad jag ska tänka på när jag lyfter toppen eller demonterar alla grejer.

Tacksam för alla svar jag får!

Mvh Axel
av rid54
ang planing: Hur många mm... Det bästa är förmodligen att lämna toppen till en firma som kan Volvo i allmänhet och din motor i synnerhet och be dem ställa toppen i ordning enligt specifikationerna. Dvs: Planing endast efter behov och inte mer än vad som är tillåtet.

ang rengöring: Verktyg som är mjukare än materialet i toppen och inga alkaiska eller sura ämnen för rengöring av lättmetall.
av axesve
tänkte blästra grenröret också och måla det med ugn-svärta är det något att rekomendera?
ska jag lägga något antirost medel på innan jag målar med ugnsvärta?
av Rådlös
Om det är så att du är oerfaren eller känner osäkerhet inför allt detta bör du absolut lyssna på dom råd du får här. Att plana ett topplock är inte jämförbart med att "byta tändstift eller något annat servicearbete". Det krävs kunskap och rätt maskinutrustning för detta.

I fråga om motortvätt kan T-sprit fungera, men lacknafta fungerar lite bättre. Topplocket är av aluminium. Det kräver ordentligt och noggrant förarbete om färgen skall sitta kvar. Det är enklare att låta det vara i tvättat och vårdat skick.
En kamrem kostar så lite så den kostnaden får man ta för att ha vetskap och säkerhet om när remmen är bytt. Även spännrullen skall bytas vid kamremsbyte.
av axesve
Planingen kommer inte jag göra utan jag lämnar in den till en bekant som jobbar på en fabrik med rätt utrustning.
han har planat toppar tidigare till andra.
Undrar mest hur mycket jag/han ska ta på toppen? så att det garanterat blir bra!
Det finns ju färg på mekonomen som är värme tålig. klarar upp emot 800 grader.
av axesve
vet någon vart man kan köpa färgen för att göra detta? :)
Tänkte ringa mekonomen imorn men dem är ju ganska dyra... så om någon annan har något bra förslag:)
av Rådlös
Alla är dyra. Du behöver en Etsande Primer för att måla på den rentvättade aluminiumytan. Därefter kan du ha en grundfärg och slutligen en täcklack.
Aluminium är sådant att man kan inte måla hur som helst på det om färgen skall sitta kvar. Och det har inte så mycket med värmen att göra, det är mera i området "kemi mellan ytorna". Men det är klart, hittar du en värmetålig färg så är ju det bra. Men i första hand skall du söka efter en Etsande Primer. Och var beredd på att den kostar pengar.
av axesve
Men tror jag har förklarat fel i forumet.
Jag tänkte mer blästra och lacka om locket på toppen så att säga :) den delen med med volvo loggan på!
Själva toppen ska jag bara tvätta noga med t-sprit/lacknafta antar att lacknafta var bäst så ska köpa mig en flaska sånt!

Sen undrar jag, ska man tvätta kolvarna? eller ska man bara låta dom vara och tvätta mer runt om där topplockspackningen kommer sitta? :)
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]