Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
Sportchassiet på XC70 är sänkt.
Det ska ha ca 15 mm lägre markfrigång än original. Men å andra sidan hörde jag att de stipulerade 21 cm på XC70 blir 19 cm med förare och en passagerare.
av 5cylindrar
Svaret jag fick gäller XC70! De medgav att det är fel i "bygg din bil" och att de skall ta bort tillvalet automatisk nivåreglering snarast.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag har så svårt att hitta en Bilia eller nåt som har en sport edition för provkörning i gbg-trakten. Är den så ovanlig? Fick tips om att Borås kunde ha en inne...
av elpapo
Den xc70 sport jag körde var på Volvo i Falkenberg.

Men som sagt... Jag ogillade stötigheten. Men om
om ni är vana vid hårda chassin så är det säkert inget problem.
Användarvisningsbild
av apersson850
Snacksalig skrev:Men å andra sidan hörde jag att de stipulerade 21 cm på XC70 blir 19 cm med förare och en passagerare.
Det är därför jag har nivåreglering, bland annat. Jag vill ju inte att markfrigången ska bli sämre när bilen är lastad. Den är ändå för låg ibland.

Ett "terränggående" fordon ska ju för övrigt ha mjuk fjädring. Det gäller att ha så många hjul så bra på marken som möjligt, inte spjärnandes emot halvvägs i luften när underlaget är ojämnt.
Användarvisningsbild
av Robbi
Provkörde en sport edition på Bra Bil i Stigs center. Jämförde sedan med en standard. Sporten var mer direkt på vägen men också mer stötig. Komforten var bättre i standarschassit men den var lite krängig i sidled, man gungade lite höger/vänster. Lite svårt att förklara. Det hela var inte så farligt och fördelen var att man knappt kände av några gupp eller något av ojämnheter. På sporten kändes vägen av hela tiden, det var lite som att ha obalans i däcken och man körde på lite räls. Men otroligt slickad längst vägen. Svårt det här, det känns lite hugget och stucket och jag hade velat ha något mellanting mellan dessa båda chassin.
av V70Fredrik
Jag har Four-C på min XC70 och jag tycker det är väldigt bra, inte kanske för att jag byter inställning flera gånger per dag men däremot är "sport" läget helt perfekt för min körning.
Om det är värt extra kostnaden vid nybilsköp vet jag inte, jag köpte min beggad men nu när man har haft det är det svårt att tänka sig en bil utan Four-C..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]