Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rennod
Hjälp har kanske fyllt fel oja sticker till fjälls i morgon måste få veta om jag ska byta innan jag åker.
Har nyligen bytt olja på bilen precis inkörd44500mil tänkte att jag skulle köpa bästa oljan slog till på en A5/b5 olja 0-30, står ju i boka A3/b4 nu hörde jag nån som sa att den blir för tunn risk för haveri snälla ni där ute hjälp.
Användarvisningsbild
av crumpets
Om den blir för tunn eller ej bör du inte läsa på kvalitetsklassen! Står det 0W-30, 5W-40, eller nåt i den stilen på oljedunken? Det är dessa siffror som avgör om den är för tunn eller tjock.

A5/B5 tycks vara longlifekompatibel, varför jag antar att om du bara har rätt viskositet bör din motor må prima av denna olja. Longlife ska klara mer misshandel än annan olja helt enkelt, och borde hålla generellt högre kvalitet.
Du har hällt i en onödigt dyr olja. a5/b5 är till för -06 och framåt med partikelfilter. Har du partikelfilter på bilen så kräver den a5/b5 olja. Du hade kunnat fylla en "vanlig" helsyntetisk 5-40 olja. Men du kan nog lugnt köra vidare på den där du fyllt i.
mikeyman35 skrev:Du har hällt i en onödigt dyr olja. a5/b5 är till för -06 och framåt med partikelfilter. Har du partikelfilter på bilen så kräver den a5/b5 olja. Du hade kunnat fylla en "vanlig" helsyntetisk 5-40 olja. Men du kan nog lugnt köra vidare på den där du fyllt i.
kolla noga med instr. boken. D5244T-serien är känslig för felaktig olja
I motorrummet min -06 finns det en lapp med rek oljekvalitet. På min står det castrol 0-30 a5/b5. Kolla om inte du har en sådan lapp.

Är ingen ström kopplat till den, den &ar[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Och klart du kan och ska använda dieselvä[…]

Hallå! Plocka bort strålkastarna p&ari[…]

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]