Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Mina Hakka 8:or rullade ca 580 mil, mestadels på asfalt, då snön lyste med sin frånvaro. Vid senaste servicen den 28/3-14 så hade jag 8,5 mm på alla fyra däcken. Bytte i Tisdags. Bra med tanke på förutsättningarna denna säsongen! Men helt klart ett däck att lita på när det väl behövdes! :-)-)
Hakka 7 har jag och efter två säsonger så var det 9 millimeter kvar på bakhjulen på min bil... Vad är mönsterdjupet på nya dubbdäck?
Framhjulen var 6,5 mm efter två säsonger på min D2a. Ca 1500 mil. Trevlig hållbarhet på dubbdäck!

Några dubbsläpp på dina? Jag såg att jag tappat minst två dubb på ett av framhjulen. Var inte med när dom bytte till sommarhjul så jag kunde inte kolla.
mattish skrev:Hakka 7 har jag och efter två säsonger så var det 9 millimeter kvar på bakhjulen på min bil... Vad är mönsterdjupet på nya dubbdäck?
Framhjulen var 6,5 mm efter två säsonger på min D2a. Ca 1500 mil. Trevlig hållbarhet på dubbdäck!

Några dubbsläpp på dina? Jag såg att jag tappat minst två dubb på ett av framhjulen. Var inte med när dom bytte till sommarhjul så jag kunde inte kolla.
Tror det är 10 mm.
Davajn skrev:Har tänkt införskaffa Hakka 8or inför denna vinter. Vad rekommenderar ni för dimension till 18x8" fälgar på en xc70?
235/50/R18 borde väl vara liknande omkrets som 215/60/R17?

men räkna med en otrevlig förbrukning, jag hade bytt fälgar så man kan slänga på prisvärda däck med bra vinteregenskaper, t ex 195/75/16. Smala däck ger bra vinteregenskaper och låg förbrukning.
samtidigt kostar bara 195-vinterdäcken hälften av 235-sulor.
milktrucker skrev:
Davajn skrev:Har tänkt införskaffa Hakka 8or inför denna vinter. Vad rekommenderar ni för dimension till 18x8" fälgar på en xc70?
235/50/R18 borde väl vara liknande omkrets som 215/60/R17?

men räkna med en otrevlig förbrukning, jag hade bytt fälgar så man kan slänga på prisvärda däck med bra vinteregenskaper, t ex 195/75/16. Smala däck ger bra vinteregenskaper och låg förbrukning.
samtidigt kostar bara 195-vinterdäcken hälften av 235-sulor.
Hade 235or på dem gamla xc90. Det var inge roligt på fastlandet med allt snöslask. Däcken ligger som medar, får inget grepp. Nu har jag 205 eller 215, har glömt. Men snart ser man när dem åker på :-)-)
Det finns inget däck som slår Hakka vad det gäller dubbarnas montering, dom är helt överlägsna.
Brainy skrev:2 mesiga vintrar senare med knappt någon snö så kan jag konstatera att jag när jag nu bytte till sommarhjulen fortfarande kan se 8mm-markeringen i samtliga däck samt att jag inte såg någon tappad dubb. Har väl inte blivit mer än ca 1500 mil på dessa två vintrar men ändå rätt imponerande.
Kan bara hålla med om slitaget. :-)-)
Mina har rullat 2200 mil i vinter och på bakdäcken ser man fortfarande 8:an. På framdäcken är 8:an borta men 6:an syns tydligt.

// F
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]