Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Doja
Hej!
Nu har jag skruvat på Bettan hela sommaren känns det som, men nu är jag nära att ge upp.
Jag har felkod 2-2-4 på tändningskretsen. När jag mäter på stiften (och på kontakten framför torpeden) så har jag batterispänning på ena och bara några mV på andra. Är det troligt att databoxen gett sig?
Har läst att det ska vara 5 V på båda stiften...
av NilsO
(Läste lite fel, skrev något annat först.)

Ja, om du får batterispänning från bränslesystemet men ingen spänning från tändsystemet till givaren tror jag det är läge att byta ut boxen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Är det systemets kyltempmätare du fått felkod på eller vad, det är väl troligen avbrott i den. Går bilen, vilka symptom har du?

Mvh GK
av Doja
Gk! Jag har satt i en ny givare (den under trean), och jag har skarvat o byglat för att kunna utesluta kablage...
Om man skulle ta ut boxen, finns det möjlighet att byta bara det chippet? Man har ju ändå funderat på nån uppdatering...
Eller går det samman med några andra givare som kan producera samma felkod? Börjar bli redigt less detta...
Symtom: vid varm motor "chokar" den vid snabbt gaspådrag. Släpper man upp till strax över motorns varvtal, går den rent igen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vilken färg är det på kontaktstycket på den tempgivare du satte dit var det blått eller svart, det skall vara svart. Tempgivaren kontrolleras genom motståndsmätning. Se tempkurvor i nedanstående dokument. OBServera att stiften mäts vart och ett mot gods.

http://www.mekbiten.se/opubl/tempsensor_kurva.pdf

Mvh GK
av Doja
Gk! Tack för tabellen! Det är en svart kontakt. Har mätt på båda stiften, båda ligger kring 3k Ω. Samma motstånd även vid skarvkontakten. Detta borde ju vara riktiga värden.
Nu till det spännande. Eftersom jag under en period av mitt felsökande ville förvissa mig om att felet inte låg i kabeln eller skarvkontakten, har jag klippt dessa två sladdar innan kontakterna, lött ihop dem med nya ledningar från innan skarven.
När jag mäter på kontakten i tändläge 2, har jag 11,8 V på blågrön och 3,2 V på svartröd, med skarvkontakten isärtagen. När jag sätter ihop skarvkontakten, får jag 11,78 V på blågrön men bara 152 mV på svartröd!

Konstigt va? Längtar så hemskt mycket efter min 240 just nu. Inte alls så mycket el-skit i den...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När du monterade tempsensorn, lindade du då gängtejp på gängorna och i så fall, hur mycket. Det är viktigt att sensorns gods har kontakt med motorns gods. Spänningsmäter du utgående spänningar från boxarna med sensorn kortkopplad?

Mvh GK
av Doja
Jag använde ingen gängtejp, och motståndet verkar ju stämma?
Med sensorn bortkopplad ger ena stiftet 22,5 mV (det som annars ger 152 mV). Det andra verkar oförändrat.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Där jag sitter nu har jag inte tillgång till referenser, Vad har du för motorsystem i bilen LHJ 2.4 eller Motronics?

Mvh GK

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]