Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban12
Upplever idag att bilen ålar mer efter vägen jämfört med min V70 D5 AWD 11 som jag hade tidigare. Idag har jag en V60 D5 AWD RICA 275hk. Kan nämna att det sker vid full acceleration den känsla jag har av bilen. Spelar ingen roll om jag kör med original 215hk samma skit.
Användarvisningsbild
av EjS
Vet ni om det också gäller xc70?

Åkte på stranden under sommarsemestern och bilen var riktig lätt och trevlig att powerslide med.

Min xc60 2009 skulle altid "fundera" ett tag innan att bak koplades in.
av Tim
Det finns en programvara man kan ladda ner till DEM som gör att awdn blir mer aggressiv. Finns en tj från volvo på det och det är inte en uppgradering som skall göras utan artnr på mjukvaran står i tjn.
av Robban12
Tim skrev:Det finns en programvara man kan ladda ner till DEM som gör att awdn blir mer aggressiv. Finns en tj från volvo på det och det är inte en uppgradering som skall göras utan artnr på mjukvaran står i tjn.

Stämmer bra!! Jag har pratat med min kontakt på Volvo idag och han berättade just om dom programvarorna.. Alltså det finns 3 olika programvaror för haldex gen 5. 1: är en för dom som är känslig för vibrationer. 2: är standard den lättar på pumptrycket vid te:x rondellkörning eller när du svänger för att undvika vibrationer. 3: Den har ingen lätting på pumptrycket vid svängning utan det är borttaget på den här versionen, samt mer konstant tryck och snabbare. Den kan dock medför en känning av vibrationer.

Vill bara notera på detta också att när man från noll och full gas så låter det i alla fall i min bi som om det är vibrationer från 1a till 2a växel att det är någon form av vibrationer, upplever mer som om det låter smatter smatter än att jag känner det. Den upplevelsen kan jag leva med. Jag ska få den nya programvaran som är hårdare ställt den 27, alltså tredje versionen.

Fick en beskrivning om skillnaden mellan genrationerna på haldex 4 och haldex 5

Gen 4 har en accumulator som skapar ett förtryck, vilket är bra för en snabbare respons.
Gen 5 har ingen accumulator men en annan avancerad pump som ska göra att det blir bättre bränsleförbrukning, något segare med inkoppling beroende på vilken programvara man använder, dom hävdar att det knappt mätbart.
Bilarna som fick haldex gen 5 fram till sent 2013 fick en sämre pump som in på 2014 åtgärdats, man kan byta ut pumpen om man upplever att det funkar dåligt.
av 5cylindrar
Det är intressant det du nämner om uppdatering av pumpen på MY14. Då verkar det ju som gen5 har uppdaterats och att det skiljer mellan årsmodellerna. Gen 5 har förhoppningsvis blivit bättre! Mao, Haldex gen 5 kanske inte är så dålig som stipulerats i andra trådar.

Hoppas bara denna uppdatering av gen 5 även gäller XC70.
av Robban12
5cylindrar skrev:Det är intressant det du nämner om uppdatering av pumpen på MY14. Då verkar det ju som gen5 har uppdaterats och att det skiljer mellan årsmodellerna. Gen 5 har förhoppningsvis blivit bättre! Mao, Haldex gen 5 kanske inte är så dålig som stipulerats i andra trådar.

Hoppas bara denna uppdatering av gen 5 även gäller XC70.

Så är det ju med alla nya produkter, man måste ju jobba med dom för att det ska bli bra. Uppdateringen av pumpen gäller alla bilar även andra fabrikat. Har man inte den nya pumpen går det byta ut den på garanti och ny programvara.

I så fall måste man ju gnälla på att man tycker fyrhjulsdriften fungerar dåligt och fråga om det stämmer att det har kommit en ny pump som ersätter den gamla. Blaha blaha

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]