Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Nejvisst, men många verkar tro att kylsystemet fungerar som en tryckkokare, där ånga släpps successivt ut så att trycket hålls lagom. Så är det inte: Att trycket i kylsystemet inte stiger okontrollerat beror på att *temperaturen* inte stiger okontrollerat. Det ser termostaten, kylaren och fläkten till.

Låter man motorn gå när bilen står stilla och har satt fläkten ur spel kokar motorn efter ett litet tag. Då börjar det komma ut ånga från locket. (Livsfarligt att öppna det då.) Men det händer aldrig vid körning så länge allt funkar.
av axesve
aså jag får verkligen olika vibbar om jag har trasigt topplockspackning eller inte.
Nu har det gått två dagar och jag har åkt 3 st sträckor totalt sen detta hände.
första turen jag tog åkte jag med bilen ca 15 mil och ingenting hände! han var på normal temperatur och jag fick värme luft in i kupén dock!! så blev det fortfarande högt tryck i expansionskärlet, jag tyckte jag kände bensin doft från expansionskärlet (var övertygad om att jag kände bensin doft) kan säga att allting tydde på att toppen hade gått..
det började nämligen också bilda sig vit kleg i vattnet efter jag hade åkt ca 10 mil.

Men nu de 2 korta turerna jag har åkt så har det inte luktat bensin i expansionskärlet och de har inte heller vart något vit kleg i expansionskärlet utan de har försvunnit på något sätt???
Men han har fortfarande högt tryck?? förstår mig inte på det här.

Jag har inte heller de andra normala symtomerna som brukar förekomma om toppen har gått då syftar jag på vit rök från avgasröret, vattnet försvinner mystiskt från expansionkärlet, oljan är oboy liknande, motorn "kokar" (syftar på när värmen stiger ifrån det normala).
Allt annat är liksom som det ska?
Har någon, någon aning om vad det här kan vara om det inte är topplockspackningen?
Behöver som sagt bilen för att pendla mellan Norrköping och Linköping och har haft nu som sagt planer att byta topplockspackningen men skulle vara så hiiiimla glad ifall jag slipper det.

uppskattar så snabbar svar som möjligt!

Mvh Axel
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Och givetvis ska det vara 1,5kg och inte 0,5 som jag skrev
O.75 Bar skall det vara i ett 230 kylsystem.

Rekommenderar att du åker till en verkstad och provtrycker kylsystemet.

Mvh GK
av NilsO
gnestakalle skrev: O.75 Bar skall det vara i ett 230 kylsystem.
Får man fråga var den uppgiften kommer ifrån?

Som skrivits ovan, trycket får vara upp till 1.5 bar. Vid den gränsen öppnar säkerhetsventilen i locket. Den uppgiften står att läsa i verkstadsböckerna och databöckerna, och uppgiften om trycket står på locket.

Om bilen inte tar vatten, temperaturmätaren inte går upp över det normala, det inte stinker avgaser i expansionskärlet, det inte finns vatten i oljan, expansionskärlet inte kokar över när du kört motorn ordentligt varm så finns ingen anledning att tro att toppackningen behöver bytas. Åtminstone inte tills du märkt att något faktiskt är fel.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
NilsO skrev:
gnestakalle skrev: O.75 Bar skall det vara i ett 230 kylsystem.
Får man fråga var den uppgiften kommer ifrån?
Det får man............................

Kommer från Volvos servicehandbok, reparation och underhåll, avd 0 (03), specifikationer, 240 1975 - 1990, September 89. Eftersom 740 och 240 delar motorsystem när det gäller 230-motorerna så är siffrorna jämförbara.

Var kommer din uppgift ifrån?

Mvh GK
av NilsO
Uppgiften 1.5 bar finns t ex i fickdataboken för 700/900. I verkstadsböckerna för motorerna till 940 står inget avvikande. Det brukar inte finnas angivet "börvärde" för trycket eftersom det beror mycket på omständigheterna. Maxvärdet är då locket öppnar. Kanske hade 240 ett annat kylarlock original...?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har 2 bilar med 230-motorer och det står 0.75 bar på bägge locken.

Mvh GK
av axesve
Alltså bilen går jätte fint! Det kommer ingen vit rök från avgasröret och oljan är inte oboy liknande.
Dock!!! så pyser det från expansionskärlet när bilen är igång/har vart igång, motorn behöver inte ens vara varm för att det ska byggas upp ett sådant tryck i expansionskärlet.
Men om jag tar bort locket och låter bilen gå på tomgång tills han blir varm etc... så kommer det inga bubblor eller likande längre. Man kan se att vattnet rörs runt ifall jag gasar kraftigt.
Sen ifall jag tar loss expansionskärlets lock när jag hör pys så pyser det ju kraftigt såklart ut från expansionskärlet och en liten mängd vatten åker ut.
Sen har jag sett några gånger men inte alla gånger att det kan vara som vit ånga i expansionskärlet efter jag har tagit bort locket.
av NilsO
gnestakalle skrev:Har 2 bilar med 230-motorer och det står 0.75 bar på bägge locken.
Då skiljer sig tydligen kylsystemet på 240 mot 940 även om motorerna är lika. På 940 är maxtrycket 1.5 bar, både enligt böcker och lock.

Men om det blir så stort tryck att det pyser från locket är något fel, det stämmer. Man kan såklart prova med ett annat lock om man är osäker.

Verkstäderna kan mäta ganska enkelt om det finns avgaser i kylvätskan. Man kan använda avgasmätare och se om den ger utslag för kolväten (HC). Det finns också "test" i form av en indikatorvätska man själv kan köpa, jag har inte provat det.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??