Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av christer.d
har ett konstigt fel tycker jag
på min v70 99 när man bromsar lite hårdare hörs ett konstigt litet hackande ljud
bak kan vara underifrån bilen svart att säga.
det är inte abs för den fungerar men då får man trycka hårdare då går den in som den ska.
ska till verkstan i morgon för service som går på min garanti
om nogån vet vad det kan vara för fel.
Användarvisningsbild
av munktorparen
en skev bromsskiva? rost på skivan? Om man inte bromsar hårt med jämna mellanrum så kan det lätt bli så
av Kena
Kan bli skrammel om beläggen är slut.
av alan
Det är rätt enkelt och billit att byta. JAg hade aldrig gjort det förut och det tog ca en timme att byta bak och då var det rostigt och smutsigt. Tyvärr så missade jag skrickar platorna av metall.

Men annar var det simpelt och i sista secund. ca 1 mm kva på två belägg.

Fattar inte att inte man kollar beläggen när man skiftar däck???

Det enda du behöver är en liten hammare (eller stor) och ett don samt lite koppar pasta eller något fett som klarar höga teperaturer.

Du slår ut två sprintar. Sen bänder du ut dom gammla beläggen (om dom är dåliga) Trycket tillbacls kolven med en tång (använde en gigantisk polygrip) Den Klistrar du på gummidukarna på beläggen gör rent kanterna på skivorna trycker dit nya beläggen med LITE fett och trycker du dit skrickar plattorna. Sen trycker du dit nya monterings brickor och pinnar och lägger lite koppar fett på pinnarna så det skyddar mot korr. Sen är det klart. Om Du vill vara lite profsig så passar du på att luftar bromsarna samtigt. ca 1 dl på varje broms.

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]