Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av swedbank
#888267
hej på 945an har jag ett beskymmer. Vid ungefär 12-13v i batteriet så laddar inte bilen som den ska. utan då ger generatorn ungefär 12.5-13.5 volt. Och endast SRS-lampan lyser samtidigt som bältesvarnan när jag vrider på tändningen eller startar bilen.


vid ett fullladdat batteri , 14v tror jag de var. lyser alla kontrolllampor när jag vrider på tändningen. och vid start ger generatorn runt 16v.


Kan det va mitt batteri som inte tar emot ström när det är lite "urladdat" av generatorn eller är det min generator som är för klen för att ge den ström vid denna volt?

Generatorn är en 100A.


Men sätter jag på batteriladdaren, kan jag få ström i batteriet, och allt funkar. Men ganska tråkigt om man råkar stå med dörren öppen, och de skiter sig långt hemmifrån.
av rid54
#888270
Systemspänningen i en bil med en normalt fungerande generator ska vara max runt 14 V, 13,5 är normalt men lite lågt. 16 V är absolut inte bra. Då menar jag med motorn igång och generatorn laddar. Vilospänning på ett batteri bör vara runt 12,5 V, dvs när det vilat lite och inte är belastat. Belastat utan laddning ska det inte vara under 11 - 11,5 V för då finns risk för att batteriet skadas.

Du bör mäta följande:
1. vilospänningen innan du startar bilen (>12 V, typ 12,5)
2. Späningen när motorn startats (13,5 - 14,5 V)

Om ditt batteri inte är nytt kan det vara så att det är dåligt.
av swedbank
#888281
rid54 skrev:Systemspänningen i en bil med en normalt fungerande generator ska vara max runt 14 V, 13,5 är normalt men lite lågt. 16 V är absolut inte bra. Då menar jag med motorn igång och generatorn laddar. Vilospänning på ett batteri bör vara runt 12,5 V, dvs när det vilat lite och inte är belastat. Belastat utan laddning ska det inte vara under 11 - 11,5 V för då finns risk för att batteriet skadas.

Du bör mäta följande:
1. vilospänningen innan du startar bilen (>12 V, typ 12,5)
2. Späningen när motorn startats (13,5 - 14,5 V)

Om ditt batteri inte är nytt kan det vara så att det är dåligt.
aha okej.

Vad tror du om femonemet om kontrolllamporna?
av rid54
#888283
Har en 740 som gör liknande konster... Den har ett rätt dåligt batteri och kräver ofta hjälpstart efter att ha stått ett par dagar. Jag tror att det är ditt batteri som har blivit dåligt på något sätt. Det går att mäta upp konditionen, men är det några år gammalt kanske det är enklast att byta. Sedan bör ju såklart systemspänningen kollas när motorn är igång, så att man vet om generatorn är OK.
av swedbank
#888403
rid54 skrev:Har en 740 som gör liknande konster... Den har ett rätt dåligt batteri och kräver ofta hjälpstart efter att ha stått ett par dagar. Jag tror att det är ditt batteri som har blivit dåligt på något sätt. Det går att mäta upp konditionen, men är det några år gammalt kanske det är enklast att byta. Sedan bör ju såklart systemspänningen kollas när motorn är igång, så att man vet om generatorn är OK.
Okej tack!=) fick se nu i efterhand, att de var ett sånt batteri man underhåller. Varav en cell var torr. provade då ett annat batteri utan bättre resultat.

vid belasning, varvtal 1500-1700 gav bilen ifrån sig 10-12v enligt multimetern.

Efter att ha gjort ett par grova varvningar, hoppa generatorn igång och ger sisådär 16v.. Känns som ett märligt sammanträffande. Men får prova att byta generator. eller dendär laddningsregulatorn. För batteriet jag prova med var helt nytt:)
av rid54
#888410
Den generatorn verkar inte funka som den ska. Om den är "modern" har den väl inbyggd regulator, som brukar vara ihopbyggd med kolen. Den går att byta.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#888429
Laddningsregulatorer kan vara lite roliga. På hojen min sitter det förvisso en separat laddningsregulator, men när den var paj fick jag ut runt 19 volt vilket resulterade i att det käkades upp tre batterier innan jag var smart nog att byta ut den. Batteriet visade alltid runt 12,7 volt i vilospänning, men så fort det belastades med t.ex. startmotorn så sjönk det till runt 5v. Vart jag vill komma är att jag skulle börja med att byta laddningsregulatorn i bilen, som i ditt fall bör sitta bak på generatorn med två stycken stjärnskruvar.
av swedbank
#888431
rid54 skrev:Den generatorn verkar inte funka som den ska. Om den är "modern" har den väl inbyggd regulator, som brukar vara ihopbyggd med kolen. Den går att byta.
hur vet jag om jag har den som är "modern"? :roll: bilen i sig är från 94
av swedbank
#888432
Jeppe940 skrev:Laddningsregulatorer kan vara lite roliga. På hojen min sitter det förvisso en separat laddningsregulator, men när den var paj fick jag ut runt 19 volt vilket resulterade i att det käkades upp tre batterier innan jag var smart nog att byta ut den. Batteriet visade alltid runt 12,7 volt i vilospänning, men så fort det belastades med t.ex. startmotorn så sjönk det till runt 5v. Vart jag vill komma är att jag skulle börja med att byta laddningsregulatorn i bilen, som i ditt fall bör sitta bak på generatorn med två stycken stjärnskruvar.
hm okej. Tack! ska kika på detta.
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]