Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobbej
Hallå

Då har man fått ett rejällt stenskott i framlyser xenon aktiva. ABL lr va det heter.
Nån som vet om det bara går å byta glaset lr är det hela skiten?
Försäkring?

Tacksam för svar :oops:
av Denesfay
tobbej skrev:Hallå

Då har man fått ett rejällt stenskott i framlyser xenon aktiva. ABL lr va det heter.
Nån som vet om det bara går å byta glaset lr är det hela skiten?
Försäkring?

Tacksam för svar :oops:
Det går att byta, men det rekommenderas ej.
Plastglaset är limmat rejält med svart fogmassa runt hela lyset.
Ta det via försäkring är mitt råd.

Lite bilder från när jag opererade i mina lyktor. Som förövrigt också är ABL versionen.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1803508
av Droopy
Försäkringen brukar inte gälla glaset/plasten, om du tänkte på maskinskada. Men hör efter för säkerhets skull.
av Droopy
I villkoren hos Volvia står det att glaset inte omfattas av maskinskada, men det kan ju vara annorlunda hos andra bolag och ring och kolla iaf, man vet ju aldrig, jag har råkat ut för "bussiga" handläggare förr om åren. Ingen aning om vad de kostar, kanske finns beggade på skroten för en rimlig peng.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Lite osäker, men brorsan jobbar på ad-center och jag vill minnas att han sa att hela lampan
kostar runt 3500kr per styck.
av r189
Wolfyswe skrev:Lite osäker, men brorsan jobbar på ad-center och jag vill minnas att han sa att hela lampan

Kan garantera att lyktan för det priset inte är xenon utan halogen, xenon är minst det dubbla priset.
Har för mig att volvo ville ha nästan 7500kr för en ny lykta till min s80n för nåt år sedan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
r189 skrev:
Wolfyswe skrev:Lite osäker, men brorsan jobbar på ad-center och jag vill minnas att han sa att hela lampan

Kan garantera att lyktan för det priset inte är xenon utan halogen, xenon är minst det dubbla priset.
Har för mig att volvo ville ha nästan 7500kr för en ny lykta till min s80n för nåt år sedan.

Synd man inte kan köpa "glaset" löst, det kan ju inte kosta mer än någon 10:a i produktion.
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]