Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag kört (2 år nu) på Good Year Ice+ och är nöjd med det. Kört både nere i söder och i norr med det. Hyggligt grepp på is. Har hört att Nokia kommit med ett nytt dubbfritt däck som skall vara riktigt bra.
Jag har Nokian Hakka R2, dock i mindre dimension än så, men jag är skitnöjd.

Jag köpte bilen ny och valde dubbat (Hakkapeliitta 7) då handlaren lät mig välja på dubbat/dubbfritt. Tog inte många dagar innan jag ångrade det valet. I höstas satt det R2:or på istället, bilen blev som ny och jag märkte inte av någon försämring i grepp. Tvärtom. Möjligtvis med undantag för blöt blankis, sånt man inte ens kan gå på. Då ska man ha tungan rätt i mun men det ska man iofs ha med dubbat också.

Det lustigaste är ju att man inte hör dubbarnas skrap och rassel mot den skrovliga hala yta som blir när det är ishinna på asfalt. Jag var van med det ljudet så det kändes lite läskigt först när det bara släppte utan att man hörde nåt ljud.
Hakka R dubbfritt har vi på båda bilarna. Går tyst och fint. Ja va tidigare en dubbkille men inte nu längre.
Sambon kör sex mil varje dag och vid något tillfälle i en avfart så har antisladdlampan blinkat. Nokian kan man lita på.
Tycker du ska kolla däcktest. Mer överskådligt och mer balanserade åsikter eftersom ingen här ju har testat 15 olika däck...
finns gratis på biltidningars hemsidor, och lite andra ställen.
brukar hitta 4-5 bra när jag googlar och ska köpa däck.
tyska motortidningar är bra för detta ändamål men ej för dubbfria vinterdäck om man inte har koll på skillnaden mellan "mellaneuropeiska" och nordiska
Conti 830/850 brukar dock klara sig hyfsat bra i nordiska trots att det är ett mellaneuropeiskt
Tror tyvärr 1500/däck blir tufft i den dimensionen om du vill ha ett riktigt bra däck
PH
börne skrev:Det är väl Hakka R2 som innehåller en massa kristaller i gummiblandningen? Blir som små mikroskopiska dubbar om jag fattat rätt.

Säkert ett bra alternativ om man vill ha dubbfritt.
Som min däckförsäljare sa, "det är som att ha 80:ans sandpapper under bilen" :)

Dom är dock mjuka, då det börjar bli runt nollan och barmark så lämnar det svarta spår om man har för bråttom ur en korsning. Bådar knappast gott för livslängden. Man får ta det lite lugnt och vara noga med däcktrycket.
perhall skrev:Conti 830/850 brukar dock klara sig hyfsat bra i nordiska trots att det är ett mellaneuropeiskt
Körde med Conti TS830 förra vintern & dom fungerade bättre än jag trodde. Köpte beg hjul & var ute efter en fälgmodell & hittade fyra hjul i nyskick, både fälgar & däck. Chansade men dom fungerade som sagt över förväntan. Det är väl på blankis man märker att det fattas nåt. Men på barmark går dom kanon & som tur är det mest sånt där jag bor.
Conti TS810/830/850 är det enda däck jag känner till som genomgående under många år både dyker upp som testvinnare/2:a/3:a i tyska tester (mellaneuropeiska däck) och gör bra ifrån sig i svenska, så det är imponerande får man säga!
Möjligen finns det fler såna däck...
PH
Någon med ny fartkamera fil gpx

Jag har inte uppdaterat min fil på ett bra t[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&a[…]

V50 löst luftintag över kylaren

Två plastpluppar man drycker ner.

Hur tvingade bilen dig att köra på be[…]