Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Som nybliven ägare till en V70 Bi-Fuel 2003 (svart) så ville jag till en början tona rutorna men blev rekommenderad att köpa Solarplexius skivor....

Så, natten till torsdag förra veckan beställde jag 5 skivor online (1500kr & det är inklusive frakt!) & blev glatt överaskad när de fanns att hämta på Hemköpsbutiken redan på Fredagen!

Nämnas skall att jag älskar att köra bil men är sorgligt otekniskt lagd....tycker helt enkelt inte om att meka eller ens byta glödlampa (jo, jag byter glödlampa själv men skulle helst bara vilja leja bort även det..he he)

Anyway, ville ju naturligtvis ha på de kära Solarplexius skivorna...så, var det svårt att installera skivorna för en som har tummen mitt i handen?

Både ja & nej..... Fick dit skivorna som sitter på bakrutan & sidorutorna bak UTAN problem....MEN, när det kom till dörrrutorna bak så var det inte lika enkelt....

Hur jag än böjde & hade mig ville det sig inte riktigt & jag känner mig själv såpass väl att det var lika bra & lägga ner försöket innan jag får ett spel & har sönder något (av misstag eller med flit). Kompisen som är bilhandlare får helt enkelt komma & hjälpa till...inte mer med det...

Hur som haver, tvättade alla rutorna med glasputs på insidan INNAN jag monterade skivorna samtidigt som jag hade en sönderklippt t-shirt som jag använde till att torka av skivorna med, efter att man drar av skyddsplasten på skivorna så blir de väldigt "statiska" & drar åt sig ludd & annat från tygmattan i bagaget (så var det för mig i alla fall). Detta kan undvikas genom att helt enkelt inte lägga ner skivorna utan låta de stå på högkand när man drar bort skyddsplasten.

Resultatet? SNYGGT !!!! Jag är mycket nöjd med hur det ser ut. (kommer att se ännu snyggare ut när skivorna för bakdörrarna kommer upp, då kommer jag även att posta bild/er på hur det ser ut).
Användarvisningsbild
av Janne3
enda nackdelen är väl att bakdörrarnas fönster blir obrukbara för baksätespassagerare,jag har själ solarpexius på de tre andra
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Janne3 skrev:enda nackdelen är väl att bakdörrarnas fönster blir obrukbara för baksätespassagerare,jag har själ solarpexius på de tre andra
Jo, det stämmer ju.....men det var jag medveten om innan jag beställde skivorna & för egen del så är det ok.

Helst så hade jag velat tona ända fram! Men, det är ju inte tillåtet i tråkSverige..... Jag har sett bilar, speciellt i utlandet (Asien) & det är GRYMT snyggt med toning ända fram...ännu snyggare då även framrutan är svart...det ser helt enkelt så...fulländat ut med en bil som är tonad runt om! (ja, jag är medveten om argumenten från förespråkarna till att INTE låta tona främre delen av bilen...men, konstigt nog så fungerar det UTAN olyckor i utlandet...så varför skulle det inte fungera i Sverge?) Nä nä...lagom är bäst i lilla Svedala.....tråkigt...tråkigt... :wink:
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Så, nu sitter alla skivor på!

Att få dit Solarplexius skivorna på dörrarna bak är ett J-A pilljobb ÄVEN för min "händige" polare...inte det att det är svårt, men det tar en liten stund i motsats till vad det gjorde att få dit de andra skivorna bak då man INTE behöver tampas med fönster lister....

Tilläggas skall att när jag försökte att få dit dem själv så fick jag ett par "papercuts" dvs små skärsår...det fick jag även nu då vi hjälptes åt...vilket ju inte är hela världen, men hjälpte inte mitt temperament precis...he he. Kanterna på skivorna är alltså vassa.

Nedan är de utlovade bilderna, första bilden är tagen dagar innan....för att visa före & efter.

Bild

föjande bilder är som synes tagna när skivorna är på plats

Bild

Bild

Bild

Bild

Ni ser nu hur det ser ut utifrån dagtid..... Kvällstid så ser de kolsvarta ut (utifrån).

När man kör dagtid & tittar utigenom Solarplexiusskivorna så är det en brun/svart/gult toning. När man kör kvällstid så är det erkligen en märkbar förändring...låt mig säga så här; man blir INTE bländad av någon som ligger strax bakom vilka lyktor han än har! Å andra sidan så ser man VÄLDIGT begränsat ut igenom rutorna när det är mörkt ute....Den smällen får man helt enkelt ta....

Kan man se in igenom rutorna utifrån (tjackpundar kalle som vill se om det finns något i bilen)... NIX!!!! Inte ens om man sätter nosen mot rutan!

Kontentan: Jag är över förväntan nöjd med resultatet !!!! 1500kr för 5 Solarplexius skivor inklusive frakt.... NOT BAD!
av Daniel242
Jag hade solarplexius på min 945 för ex antal år sen men jag ska aldrig mer köpa för när man hade tvättat bilen eller det var fuktigt ute så blev det alltid kondens emellan rutan och skivan inte så snyggt med vitt emellan på rutorna..
Det är min erfarenhet av dom.. Lätta att sätta dit men det är ochså allt..

Lägger hellre det dubbla priset och får det riktigt tonat på en firma istället..
Användarvisningsbild
av M_M
V70BiFuel03: Har något att säga om detta med kondens mellan skivan och glasrutan så här i efterhand?
Skulle vara intressant att veta!
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
M_M skrev:V70BiFuel03: Har något att säga om detta med kondens mellan skivan och glasrutan så här i efterhand?
Skulle vara intressant att veta!

Har faktiskt inte märkt någonting hittills. Om det hade varit så (i mitt fall att det hade varit visuellt påtagligt med kondens så hade jag tagit bort skivorna. Men, so far so good).

Med tanke på hur många bilar (v70n) som man trots allt ser med dessa skivor så måste det vara undantag (kondensbildning)..... man vill ju att det ska se bra ut. Men, som jag sagt tidigare.....vill man ha det som är estetiskt snyggast så är proffsfilmning det som ser bäst ut, helt enkelt för att proffsfilmning tenderar till att ge en "svartare" look speciellt dagtid.

Jag är i alla fall helnöjd med solarplexius skivorna.
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
En till sak, på bilderna ovan så har skivorna en gråsvart look. Detta pga en synnerligen mulen dag (grå moln). Annars har de en betydligt svartare look (nä, inte lika svart som proffsfilmning).
Användarvisningsbild
av M_M
OK!
Har själv beställt solarplexius till min 945.
På dina bilder högre upp i tråden ser skivorna lite gråaktiga ut utifrån, blir det samma i verkligheten också?
Kan tänka mej om att man har fukt inne i bilen av nån anledning, kan nog detta skapa kondens...

Edit: Du hann visst svara på min fråga innan jag ställt den.... :)

Fjäderbenslagren kan vara slut, då blir[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]