NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sambon min tittar på en C30 och då tänkte jag att det kan vara bra att kolla om det finns några speciella fällor man bör se upp med på dessa bilar.
Jag har absolut ingen koll på C30 utan åker själv S60 men det brukar ju finnas specifika saker att tänka på för varje modell och sådär. :)

Hon har tittat på årsmodell 07-09 ungefär och har väl tänkt lägga mellan 60 upp till maximalt 80 tusen.

Hur driftsäker är 1.8F motorn? Det verkar vara den mest vanliga om man tittar. Även 2.0D finns det förhållandevis gott utav. Vilken av dessa är att föredra rent ekonomiskt?

Hur är serviceintervallerna? Är det 1500 mil som gäller för flexifuel även på C30?
Något speciellt hon bör titta/känna på vid en provkörning?

Många frågor men det kanske finns någon "C30-expert" här som kan komma med lite viktiga synpunkter :)

Tacksam för hjälp!
Om jag minns rätt angående servicarna är det så här.

1.8F 1000 mil vid etanol och 2000 mil vid bensin alt. efter 12 månader
2.0D 2000 mil al. 12 månader

Se till att ac:n har bra flås då kondensorn är känslig på den.

Sen kan ju inredningen från MY08 kännas en aning modernare, men inget jag skulle haka upp mig på, hellre ett bra och vettigt exemplar. Förarsätet kan spricka på en viss klädsel jag inte kommer på vad den heter. Som på bilen i länken nedan:
http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_C ... =23_11&w=3
Emil889 skrev:Hur driftsäker är 1.8F motorn? Det verkar vara den mest vanliga om man tittar. Även 2.0D finns det förhållandevis gott utav. Vilken av dessa är att föredra rent ekonomiskt?
1.8F är mycket driftssäker och dessutom billig att serva. Inga kända typfel. Känn efter att motorn inte rycker vid provkörning bara.
2.0D är roligare att köra "mer drag" men är mycket dyrare att serva och har fler felkällor. Samt minst dubbelt så hög skatt.

Nackdelen med 1.8F är att den kan bli lite surrig på motorväg eftersom den varvar mycket. Ska ni köra massor med motorväg kan 2.0D ändå vara värt det.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det är klart, det har jag inte tänkt […]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]