Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frefre
Hej!
Jag är helt ny här.

Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig lite. Har en V70 D5 2009 som har fått lite uppfräschning nyligen; nya skivor + belägg fram, nya hjullager fram,ny vänster styrled samt nya däck. I samband med detta gjordes också en hjulinställning.

Efter hjulinställningen tycker jag att bilen känns orolig på vägen. "Fladdrig" så att säga. Jag tycker också att det känns som att den styr olika "trögt", lättare åt vänster och tyngre åt höger.

Min tanke nu, när jag kört den några hundra mil sen hjulinställningen, är om de har ställt in hjulvinklarna konstigt. Undrar därmed om det finns någon här på forumet som kan hjälpa mig tolka protokollet.

Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av frefre
Just det ja... Kanske ska lägga till vad hjulvinklarna blev efter justering.

Toe:
Vänster: +0°04'
Höger: +0° 04'

Camber:
Vänster: -0°44'
Höger: -0° 41'

Caster:
Vänster: +3°22'
Höger: +2°50'

// Fredrik
av mortimer
På min bil så justerade man Toe vinklarna på bakaxeln också som stod lite galet härom veckan.
Påverkar ju en del om de står fel.
Användarvisningsbild
av frefre
Precis!
De justerade toe på bakvagnen också.
Vänster + 0°09'
Höger: +0°01'

Har du liknande värden i övrigt? Din bil känns ok?

// Fredrik
Användarvisningsbild
av frefre
Jag bumpar min tråd här då jag fortfarande upplever problem med min bils uppförande.

Är det någon annan här på forumet som har gjort hjulinställning på sin V70 (förutom jag och Mortimer) och skulle kunna tänka sig att dela med sig av vinklarna samt hur den uppför sig?
Andra förslag på åtgärder mottages också tacksamt.

// Fredrik
av AndS
Kolla bussningar i bakvagnen (de främre), är de dåliga blir bilen instabil och man måste hålla på och korrigera med styrning. Vanligt fel.
Användarvisningsbild
av frefre
AndS skrev:Kolla bussningar i bakvagnen (de främre), är de dåliga blir bilen instabil och man måste hålla på och korrigera med styrning. Vanligt fel.
Tack för tipset. Ska be dem kika lite extra på det när jag besiktigar nästa gång.
Användarvisningsbild
av frefre
Sådärja!!
Besiktningen avklarad u.a. (B) (BE)

Fick en kommentar om att inre styrled vänster börjar bli glappig. Kan det vara därför bilen känns som den gör?
Vad kan det kosta att reparera det?

Vi kollade samtidigt genom bussningar både fram och bak. Inga problem där.

// F
Användarvisningsbild
av tottish85
När man gör hjulinställning brukar dom säga till om bussningar eller leder är dåliga, dom vill ju inte ha kunder som säger att dom har gjort ett dåligt jobb när bilen fortfarande fladdrar efter vägen :P Hursomhaver, ja gjorde också hjulinställning i mitten av sommaren och bilen blev lite instabil i styrningen. Hade på V70N toe-in 4mm höger och 6mm vänster före och 0.6mm h+v efter. Jag hade nog viljat ha toe-in runt 1mm för att kompensera gamla men inte urdåliga bussningar.
av Cox
Hm inte alla firmor gör det, brollan hade bilen på en firma i stan. Han tyckte inte att bilen vart bättre så han bad mig kolla igenom bilen. En fjäder hade gått av och det såg inte tomtarna, åkte dit och begärde pengarna tillbaka. Dock så hade dom vett att be om ursäkt ....
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??