Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lövet
En stämning i Sverige innebär att du får tillbaka pengar för den skada du kan bevisa. I detta fall skulle det bli 4 däck samt lite kringkostnader. Det finns ingen generell skadeståndskultur i svenskt rättsväsende och det ska vi vara VÄLDIGT glada för.
av Tomainen
Jag pratade med däckverkstan igår och sa i princip samma som jag fått höra från dom på vianor.
Han menade på att däcken måste vara feltillverkade. Dvs ursprungsfel. Han sa att det då hamnar på däckgrossisten att ersätta varan. Han erbjöd sig kontakta dem, vilket han gjorde. Han fick dock inte tag i rätt kille eftersom han var på semester. Han sa att jag skulle ringa killen (Som hette Glenn 8) ) på måndag då han skulle börja jobba igen. Jag accepterade detta. Däckkillen var trevlig och tillmötesgående men nu i efterhand känns det lite som att han la över problemet på mig igen... hmm.. Jag får väl prova ringa Glenn på måndag
av Lövet
Låt honom inte skylla ifrån sig. Du har köpt däcken av honom, inte någon grossist. Han ska ge dig nya däck sedan ska han driva vidare mot sin motpart efteråt. Risken finns att han försöker dribbla bort dig.
av Mwi
Det verkar ju som däckverkstaden verkar vara ganska vettiga, förhoppningsvis är även Glenn en vettig och hjälpsam människa. Om du har tur så har grossisten någon återförsäljare i närheten av Skellefteå så det kanske kan lösa sig på ett bra sätt för dig. Det borde vara bättre att få ersättningsdäcken i närheten av sin hemort, istället för att få ersättningsdäcken i Göteborg.
av Tomainen
Ringde Herr Glenn (Grossisten) idag och förklarade mitt problem. Det var inga problem alls. Han skulle skicka 3 nya däck till Vianor i Skellefteå, så att de skulle få byta ut däcken på bilen. Jag har varit smånervös för samtalet hela helgen, att han inte skulle tro mig, eller att allt skulle bli jättekrångligt. Men det löste sig ju jättesmidigt och han var väldigt trevlig.
Lite synd att 1 däck kommer att ha suttit på i 450 mil medan 3 blir splonk nya. Men det kanske inte spelar så stor roll..?
Användarvisningsbild
av crumpets
450 mil är ju bara omkring 5-7% av däckets livstid så det är ju knappast nån fara.
Användarvisningsbild
av joel80
Skönt att det verkar lösa sig. :)
Någon med ny fartkamera fil gpx

Jag har inte uppdaterat min fil på ett bra t[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&a[…]

V50 löst luftintag över kylaren

Två plastpluppar man drycker ner.

Hur tvingade bilen dig att köra på be[…]