NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

timebandit skrev: Du glömmer väl inte nolla räknaren i ADM också efter påfyllningen? Står inget i texterna att du har VIDA/DICE eller annat.
Hm.. varken nollat eller startat pumpen då jag varken har vida eller annat (ex på annat bra alternativ?)
Läst om att man kan behöva göra detta på någon annan tråd dock men tänkte att jag skulle låta någon verkstad starta detta annars.
Förutom eolysen har jag monterat ner rengjort filtret oxå så eolysen tänkte jag att skulle lära mig hur man gör oxå i samma veva

Vad använder ni? Har ni VIDA?
Är det bara mjukvara eller även hårdvara?
Vart köper man detta?
Prisbild?

Har inte fått regenerationen att komma igång.. kan ju vara så att jag måste göra de 2 steg ni nämner om eolysen men Vida ska ju även kunna starta regernationen manuellt har jag förstått.

Jag köpte en obd2 läsare för att kunna släcka lampor vilket går fint. Dock inte hittat några app som verkar vettig för min 1.6 ännu. Tipps?

timebandit skrev:Bra att det löste sig. Hur lång tid tog det om man bortser från att du fel slang? :)
Hmm.. tog inte lång tid alls om jag bortser från felmonteringen.
Bör vara klart på 30 min alla gånger men säkert kortare om allt går fort o smidigt.
Är ju eg bara att krypa under bilen, klicka lös 2 pluggar på slangarna med hjälp av fingrarna (mina pluggar var leriga så jag tog en liten mejsel o hjälpte till med på ena)
Klicka på slangen från kittet o dra ut så att du kan hålla flaskan ovanför hjulhuset.
Sätt tillbaka pluggarna o sen är det klart.
av timebandit
VIDA/DICE är att föredra. Med detta kan du göra allt utom att ladda ner och uppdatera mjukvaror.

VIDA = Programmet. Är ju även Volvo's alla möjliga instruktioner. Googla :)
DICE = Hårdvaran.

Dem flesta av oss har köpt på eBay. Kostar allt mellan 700-1000:- idag skulle jag göra en gissning på.

Om Eolysen/additiven var helt tom så måste du in till en verkstad som kan nolla räknaren i ADM samt tvångsköra pumpen. Annars finns det stor risk att det inte kommer fungera. Men räknaren måste nollas oavsett för bilen känner annars inte av att du fyllt på. Det är tyvärr bara en enkel räknare och använder sig inte av någon nivågivare för att hålla koll på hur mycket det finns :(
Med VIDA/DICE kan du tvångsköra en regeneration ja men nollning etc måste utföras först för du kan ju inte regenerera om räknaren står på noll tex.
Finns inga appar eller annat som du kan använda dig av till detta tyvärr. Det är endast VIDA/DICE och/eller Autocom(tror jag det heter) som klarar detta. Rekommenderar faktiskt VIDA/DICE.
timebandit skrev:VIDA/DICE är att föredra. Med detta kan du göra allt utom att ladda ner och uppdatera mjukvaror.

VIDA = Programmet. Är ju även Volvo's alla möjliga instruktioner. Googla :)
DICE = Hårdvaran.

Dem flesta av oss har köpt på eBay. Kostar allt mellan 700-1000:- idag skulle jag göra en gissning på.

Om Eolysen/additiven var helt tom så måste du in till en verkstad som kan nolla räknaren i ADM samt tvångsköra pumpen. Annars finns det stor risk att det inte kommer fungera. Men räknaren måste nollas oavsett för bilen känner annars inte av att du fyllt på. Det är tyvärr bara en enkel räknare och använder sig inte av någon nivågivare för att hålla koll på hur mycket det finns :(
Med VIDA/DICE kan du tvångsköra en regeneration ja men nollning etc måste utföras först för du kan ju inte regenerera om räknaren står på noll tex.
Finns inga appar eller annat som du kan använda dig av till detta tyvärr. Det är endast VIDA/DICE och/eller Autocom(tror jag det heter) som klarar detta. Rekommenderar faktiskt VIDA/DICE.
Mycket bra info!

Jag beställde idag denna:
http://www.ebay.com/itm/281343619833?it ... 60&vxp=mtr

Valet bland alla annonser som säljer denna på ebay blev att titta på säljarens recensioner.
Programvaran ser ut att vara 2013D, verkar finnas 2014 oxå men hittade inga lika trovärdig säljare så den gången jag köper en nyare bil än 2013 så verkar det gå att endast köpa programvaran oxå.

Nu är det bara väntans tider!
Tills dess får jag puttra runt i felsäkert läge.. max 3000rpm och ingen turbo?

Någon som förresten vet om partikelfiltet kan sätta igen mer av att köra i felsäkert läge?
Jag kör primärt en annan bil just nu men min sambo kan ta volvon någon mil eller så för att handla ibland.

Efter att jag rengjort filtret genom tvätt med ProTeck medel så tycker jag ändå filtret är väldigt tätt!?
När jag tvättade med varmt vatten behövde jag sätta tryck på vattnet för att få det att rinna igenom och blåser jag med munnen direkt mot filtret får jag ta i en hel del ändå..
av timebandit
Finns sedan den DICE/VIDA tråd här på forumet men du får leta upp den själv för jag kommer inte ihåg vart :)

Ja, du kommer troligen få puttra i felsäkert läge typ.
Ja, filtret kommer fyllas med sot och risk för att behöva göras rent igen beroende på hur många mil det blir innan du nollar räknaren osv.
Var det tomt i behållaren och räknaren inte nollades så kommer bilen inte att utföra någon regenerering tyvärr.
Skulle råda dig att köra så lite så möjligt med bilen tills du har VIDA/DICE.
Jag kör 2.5mil enkelväg varje dag och regenerering sker var 40e mil för mig. En "liten" måttstock att jämföra med hur snabbt/långsamt filtret fylls.
Nu regenererar inte filtret bara när tryckgivaren säger till utan och/eller när styrenheten säger till. Det är alltså beroende på tryckskillnaden före/efter filtret samt antal mil som triggar regenereringar.

Har aldrig tvättat ett partikelfilter så jag kan inte tala om hur tätt eller otätt det skall kännas. Har bara bytt till ett nytt.

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]