Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Det skulle behövas rejäla skyfall nu. Jag kan inte minnas ens när det regnade ordentligt sist. Det har visserligen åskat tidigare men det kom knappt något regn. :( I Stockholm fick de så att det forsade ner.

Rejält hett har brandmännen som kämpar med att släcka skogsbranden som vi har i länet. Tänk full brandmundering + utrustning i denna hetta... Hoppas verkligen att det kommer massor av regn som hjälper till att släcka branden.
Användarvisningsbild
av Allinug
Prisa gudarna, nu kommer regnet!!!

Men det känns nästan lite kallt med 17 grader nu när man vant sig vid en utetemperatur på över 30 grader.
Hoppas att det är varmare i bilen. :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Sätt värmen på fullt blås i bilen så känner du igen dig snart :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
nu kan vi stänga av all ac och spara 10-15% soppa! :D
Användarvisningsbild
av grillchips
Men... man ska väl aldrig stänga av ACn helt eller ljuger forumet för mig? 8) :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
Man kan gott stänga av den! Däremot motionerar jag den några gånger per månad under vinterhalvåret eller då jag inte använt den på nån vecka eller två. :D
Gjorde en test förra veckan när det var så varmt o körde 3 mil utan.. Motorväg i 110 med farthållare. Snittförbrukning efter 3 mil enligt datorn 5,0l/100km. Satte igång ACn och efter 3 mil till låg snittförbrukningen på 5,3l/100km... gick över till 5,4l/100km efter en mil till. Så min slutsats blir att den då drog ca 0,7l/100km, vilket är en ökning på 14%. Det är rätt mycket.
Användarvisningsbild
av grillchips
Oj ja, det är definitivt mycket. Slå ut det på hur ofta man faktiskt drar igång den varje år så blir det såklart en slant. Försumbart för många, men vi har ju ändå "SuperSpararna" på Kanal5 som gick tidigare ikväll. ;)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hehe såg en sådär 30 min av superspararna men orkade inte mer när någon sparade pengar på att göra tvåan på jobbet istället för hemma :wink:

Hur som, ja man sparar ju en del på att stänga av ac:n men har inte gjort så de senaste 10 åren då jag iaf upplever en klar förbättring av luftkvalitén, eller iaf bättre upplevt luft i kupén. Är nöjd just nu då jag iaf kommit ner till en fubrukning (enligt färddatorn) som stämmer med tillverkarens siffor. :)

Förövrigt beställde jag en ny bladnyckel till V50:n, den ena har varit försvunnen i över ett år och en flytt så nu var hoppet mer än ute att hitta den. 601 kr och snabbt framfixat av Bilia kunde jag hämta ut den 1,5 arbetsdag efter beställning :)
av llesrof
Vad skönt det är att ha råd att använda ACC:n i bilen även att förbrukningen stiger lite :D
Användarvisningsbild
av joel80
Handlar inte om att ha råd eller inte.. jag tycker det känns onödigt att slösa oxh göra av med onödigt mkt diesel när det ändå inte behövs kylas. Jag använder den såklart när det varit såhär sjukt varmt..
Egentligen tycker jag mest att det borde tas upp mer mot tillverkarna.. dom jagar centilitrar vid tillverkning för att få ner utsläppen, men bara för att AC inte ingår i oficiella testerna så skiter man i att den drar nästan 1/6 av hela bilens förbrukning. Det borde finnas möjlighet att med ganska små åtgärder få ner den förbrukningen och på så sätt få ner den verkliga förbrukningen hos folk mer än vad dom får på de milimeteråtgärder de gör i motorer/växellådor.
Bara en tanke... :)

Att klaga på att förbrukningen i sin bil är långt från uppgiven och inte veta att AC drar så pass mycket blir snett.

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]