Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Dpblad skrev:Har verkstaden hållit sig inom lagar och regler? - Ja högst sannolikt
Det är väl snarare högst osannolikt.

Hantverkarhjälp: goda råd

Fast pris eller löpande räkning?

- Det är alltid bättre att göra upp om ett fast pris. Då vet man var det slutar.

Kan det ändå bli dyrare än vad som var sagt?

- Ett pris som är uppgjort på förhand får inte ändras.
Användarvisningsbild
av joel80
Om arbetet ändras och man godkänner det får såklart priset ändras. Om han däremot hade kommit till verkstan och där fått reda på att det kostat mer hade det varit enligt det ovan.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
joel80 skrev:Om arbetet ändras och man godkänner det får såklart priset ändras.
Så självklart är det inte i det här fallet.
Verkstan ringde upp och bröt ensidigt ingått avtal.
Detta menar jag är olagligt.

TS "godkände" att arbetet ändras eftersom verkstan
brutit mot lagen och sagt upp avtalet -
eller med hans egna ord att han inte hade något val.
Jonas_latt skrev:Efter några timmar ringde se upp och sa att de fortfarande inte har hittat något fel. Men det har tagit längre tid än väntat. Så de måste lägga på högre pris. 1750kr. Plus en programvara som gör att bilen godkänner att de byter ut enheter för att prova sig fram. Den kostade 1500kr.
Jag har inget val så jag gick med på detta.
av Dpblad
@torrbjorn_75
Klart att priset får ändras om kunden godkänner. Det framgår ju tom av artikeln du länkar till.

Jag tycker mig ha följt hela tråden och tycker händelsen vare sig verkar unik eller mindre beklaglig. Kunden har blivit lurad - absolut, men var har själva lag- eller regelbrottet begåtts? Det har jag isåfall missat.
av Dpblad
När verkstaden ringer och endast erbjuder kunden att antingen (1) betala utan att verkstaden fullgjort sin del av avtalet, eller (2) att gå vidare med tilläggsarbete och tillhörande kostnader - så skulle möjligen detta kunna anses tvivelaktigt. Med en bandinspelning av såväl detta samtal som det där avtalet ingicks så skulle det möjligen gå att komma någon vart, men mycket tveksamt ens då. Att inte veta sina rättigheter och därmed missa möjligheten att nyttja dom, brukar inte hjälpa särskilt långt. Tyvärr också svårt att hävda att verkstaden medvetet har vilselett, pressat och lurat kunden till att bryta avtalet även om så är fallet.
av Dpblad
torbjorn_75 skrev:
Jonas_latt skrev:Efter några timmar ringde se upp och sa att de fortfarande inte har hittat något fel. Men det har tagit längre tid än väntat. Så de måste lägga på högre pris. 1750kr. Plus en programvara som gör att bilen godkänner att de byter ut enheter för att prova sig fram. Den kostade 1500kr.
Jag har inget val så jag gick med på detta.
Info från TS har tyvärr kommit fram i olika små omgångar så viss osäkerhet råder onekligen, men baserat på ovanstående så kan jag hålla med om det nog ligger lite på fel sida gränsen.
Bevisläget är väl inte så ljust däremot.
Verkstaden vet så otroligt väl att bara dom har ringt ett samtal så har dom sitt på det torra. Innehållet i samtalet kan sedan anpassas efter behov och girighet.

Ibland är det inte dumt med samtalsinspelning på sin rootade mobil.
Användarvisningsbild
av Vojje
då har det förmodligen gått till på följande sätt.

Verkstaden har ett fast pris på felsökning med tänd motorlampa eller motsvarande för 800:-
Vill man ha felsökning utan felindikerande lampa kostar det 1750:-
Kundmottagaren klantade sig och man kokar ihop en lögn som TS sväljer och priset korrigeras.
Klart som korvspad, eller hur *pettson*. Undrar om det inte är hos Bilia de verkliga trollen finns :mrgreen:
av *pettson*
Eftersom du vojje jollrat om vad man får göra och inte får göra. Berätta för mej hur du tolkar konsumentjänstlagen paragraf 8.
Läs 38 med.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]