Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Micce1980 skrev:Härom veckan blev ett arbete hos Bilia ca 1000 kr billigare än teknikern estimerat :wink: Ibland händer det. Dock var det lite krångel med felsökningspriset eftersom den som jag bokade felsökningen med givit mig fel avgift enligt teknikern men fick den lägre överenskomna felsökningssumman, antagligen för att det gick snabbt att felsöka men ändå :)
Då är det sällan någon som anser sig ha blivit lurad, eller ens antyder att reparatören inte kan sitt jobb. Fel uppgift till kunden är ju trots allt fel uppgift till kunden.
Användarvisningsbild
av Variosboy
llesrof skrev:
Micce1980 skrev:Härom veckan blev ett arbete hos Bilia ca 1000 kr billigare än teknikern estimerat :wink: Ibland händer det. Dock var det lite krångel med felsökningspriset eftersom den som jag bokade felsökningen med givit mig fel avgift enligt teknikern men fick den lägre överenskomna felsökningssumman, antagligen för att det gick snabbt att felsöka men ändå :)
Då är det sällan någon som anser sig ha blivit lurad, eller ens antyder att reparatören inte kan sitt jobb. Fel uppgift till kunden är ju trots allt fel uppgift till kunden.
Inte så konstigt att det blir så utan att reparatören behöver förklaras vara idiot för det.
Kan ju mycket väl vara så att i 99 fall av hundra behöver x antal delar bytas vid en viss reparation, men i det hundrade fallet behöver x-n antal delar bytas och då, i detta fall så sjunker således priset..
att basera den ursprungliga prisuppgiften på det normala taket av vad det den kan kosta är ju inte fel, men skulle reparatören till alla uppge priset för den hundrade "udda" gången till alla hundra som frågar så är denne ute och cyklar och försöker vilseleda i mina ögon..

Men visst har du i sak rätt i att folk sällan påpekar eller klagar när saker blir billigare än väntat! :-)
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag har också lämnat in bilen för felsökning till fast pris (600 kr tror jag att det var) och då skulle de göra en felsökning så att jag visste vad felet var. Eftersom jag fått ett anbud på felsökning för 500 kr/timmen på en annan verkstad så frågade jag också om hur länge de skulle felsöka för det fasta priset och tiden var ospecad: jag skulle få veta vad som var fel.

Efter ett tag ringde de och ville att jag skulle byta ut delar för 10000 kr på 240:n för att de skulle kunna felsöka vidare och vad totalpriset skulle bli visste de inte eftersom det berodde på var de skulle finna under den fortsatta felsökningen. Jag nappade inte på erbjudandet utan betalade 600 kr och bogserade hem bilen. Men det var aldrig tal om att omförhandla det fasta priset för felsökningen i alla fall. (Och senare fortsatte de den påbörjade felsökningen :-)-) efter tips här på forumet vad de skulle börja med :) :-)-) och jag behövde bara byta EN del, så det blev mycket billigare :D ).

Man brukar säga anbud+accept=avtal. TS har fått ett anbud på fast pris från verkstaden som TS accepterat. De har ett avtal. Sedan har verkstaden ringt med ett nytt/förändrat anbud som TS har accepterat. Det gör ju sitsen för TS lite besvärlig, men TS är ju konsument och det kan ju finnas något i konsumenttjänstlagen som TS kan använda. Detta känns ju lite som lockpris, utan att det finns något finstilt att läsa.

Men jag skulle i första hand ha diskuterat saken med verkstaden om jag var TS.
av Jonas_latt
Om det nu skulle va så att firman har rätt att höja priset om det tar längre tid än planerat. Då skulle de anlita massa lärlingar och låta de jobba. Jobbet skulle ta längre tid och då får de om extra penga. Och lärlingar får inte full lön vilket leder till att de sparar pengar på de också ☺
av NilsO
Om verkstaden faktiskt lovat att "vi felsöker och berättar exakt vad som är fel och hur det ska åtgärdas för 800:-" så får de ju antingen hålla det eller lämna tillbaka bilen utan att ta betalt. Avtal gäller, även muntliga.

Men normalt innebär "felsökning" inte ett sådant löfte – åtminstone har jag aldrig varit med om att det skulle göra det. Istället gör man en inledande felsökning, kanske upp till en timme eller vad det nu är. Ofta räcker det ju, men inte alltid. Vill man då sluta efter den inledande felsökningen meddelar de vad de kommit fram till så långt.
av llesrof
Jonas_latt skrev:Om det nu skulle va så att firman har rätt att höja priset om det tar längre tid än planerat. Då skulle de anlita massa lärlingar och låta de jobba. Jobbet skulle ta längre tid och då får de om extra penga. Och lärlingar får inte full lön vilket leder till att de sparar pengar på de också ☺
Men det är ju just detta som är poängen - de har INTE höjt priset. De gav dig ett nytt anbud som du accepterade. Det är inte frågan om att du köpt en sak med prislappen 800:- och när du kommer till kassan så vill de ha 1700:- för samma pryl. På vägen till kassan blev du erbjuden en annan sak till ett annat pris. Att du sedan upplever att de höjt priset innebär ju inte att att du har rätt.

Sedan får jag nog hålla med dig om att din verkstad faktiskt gjort bort sig. Har de sagt att de skall hitta felet inom ramarna för ett fast pris så borde de hålla det. De borde alltså inte ha sagt så. Verkstaden borde sagt att de normalt sett borde lokalisera felet inom en timma men att det kan ta längre tid och att det då kontaktar dig. Jag vet att min verkstad inte bedriver välgörenhet så jag hade inte blivit förvånad om de hört av sig med ett nytt anbud om det visade sig att felsökningen blev komplicerad. Senast jag hade inne bilen fick jag räkna med en timmes felsökning och sedan skulle reparationen tillkomma. På ren svenska tolkade jag detta som att det borde räcka med en timmes felsökning men att det faktiskt kunde ta längre tid om felet var komplicerat.
av Jonas_latt
llesrof skrev:
Jonas_latt skrev:Om det nu skulle va så att firman har rätt att höja priset om det tar längre tid än planerat. Då skulle de anlita massa lärlingar och låta de jobba. Jobbet skulle ta längre tid och då får de om extra penga. Och lärlingar får inte full lön vilket leder till att de sparar pengar på de också ☺
Men det är ju just detta som är poängen - de har INTE höjt priset. De gav dig ett nytt anbud som du accepterade. Det är inte frågan om att du köpt en sak med prislappen 800:- och när du kommer till kassan så vill de ha 1700:- för samma pryl. På vägen till kassan blev du erbjuden en annan sak till ett annat pris. Att du sedan upplever att de höjt priset innebär ju inte att att du har rätt.

Sedan får jag nog hålla med dig om att din verkstad faktiskt gjort bort sig. Har de sagt att de skall hitta felet inom ramarna för ett fast pris så borde de hålla det. De borde alltså inte ha sagt så. Verkstaden borde sagt att de normalt sett borde lokalisera felet inom en timma men att det kan ta längre tid och att det då kontaktar dig. Jag vet att min verkstad inte bedriver välgörenhet så jag hade inte blivit förvånad om de hört av sig med ett nytt anbud om det visade sig att felsökningen blev komplicerad. Senast jag hade inne bilen fick jag räkna med en timmes felsökning och sedan skulle reparationen tillkomma. På ren svenska tolkade jag detta som att det borde räcka med en timmes felsökning men att det faktiskt kunde ta längre tid om felet var komplicerat.
Verkstaden borde sagt att de normalt sett borde lokalisera felet inom en timma men att det kan ta längre tid och att det då kontaktar dig.

Skulle det låtit så så skulle det varit en helt annan sak.
Användarvisningsbild
av Allinug
Så här gör ju faktiskt hantverkare också, trots överenskommelse om fast pris börjar de prata om diverse pristillägg under arbetets gång trots att uppdraget inte förändrats. Då får man påminna dem om att man faktiskt har kommit överens om fast pris, ifall de händelsevis glömt det...
Just det fasta priset kan ju ha varit anledningen till att man valde just deras offert och inte konkurrentens.

Jag tycker faktiskt att det känns oseriöst av en stor bilfirma att först erbjuda kunden ett arbete till fast pris och sedan omvandla detta till ett arbete på löpande räkning. De borde ju ha bra rutin på att uppskatta omfattningen av olika arbeten. Sånt här snedvrider konkurrensen.

Bara för att det är praxis för vissa bilverkstäder att vara otydliga med priset gentemot kunden, så betyder inte det att det är rätt.
av Dpblad
Har verkstaden hållit sig inom lagar och regler? - Ja högst sannolikt

Har verkstaden agerat moraliskt och med god service? - Knappast

Vad göra? - Ge chans till upprättelse genom skriftligt klagomål till högre chef. - Undvika verkstaden för framtiden. - Namnge verkstaden på nätforum och ge framtida kunder en chans att hålla ett extra öga på den.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]