Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Har ett klonljud på en v70 2008 2,4D 163hk. Det kommer när jag kör över tex vägbulor eller gupp. Det kommer och går det där klonkljudet.

Hissade upp bilen för att se hur motorfästena såg ut. Det övre såg helt ok ut och det bakre nedre såg också bra ut. Hittade inget motorfäste fram, finns det inte något sådant?

Misstänker att det är fjärdingen som strular. Fjädrarna ser bra ut och gummit längst ned ser ok ut. Det är svårt att se hur övre gummit ser ut och lagringen eller om det rent av är gasfjärdern.

Vad bör man titta efter när man har klonkljud i framvagen ? Jag fixade själv klonkljud på min v70 2004 genom att byta fjärderbenslagrning och fjäderbenssäte. Kan det vara samma fel ? Tanken är att ta ned båda fjädringarna fram och inspektera gummit och byta ut om det ser taskigt ut.
Användarvisningsbild
av daSea
Har liknande ljud själv från vänster fram. Ibland låter det till och med som något är löst och skramlar. Hörs dock inget vid högre hastigheter, typ 70 eller mer... Uppkom då jag bytt fjädrar till sänkningsfjädrar (30 mm). Saken är den att jag servade bilen på Volvo dagarna efter jag bytt och de stötte inte på något fel. Sen är det blivit lite mer frekvent ljudet. Besiktigade bilen förra veckan och bad dem kolla lite extra, men de såg inget heller. Besiktningskillen trodde det handlade om fjäderbenslagringen. Ska lämna in den till Volvo så får de kolla och fixa till den.

Ska du plocka ner fjädrarna själv så se till att lossa drivaxeln från navet först... det gjorde inte jag och när vi skulle ha bort vänster fram drogs den inre drivknuten isär... fick lossa axeln från växellådan och ta med den till Volvo och be snällt så de satte ihop den igen. Var tydligen inte den första som gjort detta och antagligen inte den sista heller...
Fans ett standard fel på v70n och det var att fjäderskålens gummi tog slut och det löste man med en stump trägårdsslang som man trädde på nedre delen av flädern, kan det vara lösningen?
xerent skrev:
oldtimersmc skrev:nedre delen av flädern
Har du buskar i dina hjulhus? Hur kör du egentligen? :lol:
He he skriver på en surfplatta så det kan bli va fan som helst ibland.
Jobbar skift ++ så ibland går det lite fort när det skall skrivas speciellt när man som nu sitter på jobbet.
I vårkvällen så hade jag ett par pajade glasögon så jag skrev lite på känn men om 12 timmar så skall jag byta ut mina ögonlinser på memira så då får jag se om det är färdigskrivet eller om jag ser som en hök ??:-/

2timmar till skiftavlösning sedan några timmars sömn och sen inunder kniven...

Går det bra så lovar jag att fira med lite flädersaft :D
av mena
Har mekat nu idag och det är inte fjädrarna som ger ifrån sig klonkljudet. Ingenting som rör fjädrarna är det något fel på, dvs fjäderben, fjädersäten, gummin uppe och nere samt gas dämparna, allt är i prima skick och ändå uppkommer detta klonkljud då man kör över gupp.

Är ganska säker på att det inte är motorfästerna heller. Inte heller stabilisator stagen då de ser fina ut.

Så det börjar inte finnas så mycket kvar. Jag börjar nu misstänka att det är länkarmen. Någon bussning i länkarmen tex spindelleden eller de två andra bussningarna på länkarmen.
Kan man kolla länkarmen på något bra sätt eller ska man köpa ny länkarm och prova installera den?
Har ungefär samma på min bil. Höger fram. Blandning av gnek/klonk. Inga fel fanns enligt verkstan vid service.
Låter mer på direkt då man kör bilen första turen för dan. Låter mindre vid högre utetemp. Kommer och går. Mycket irriterande är det...

En sån här kanske :-) Renaultlogga l&a[…]

Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]