Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nya felkoder! :!:
Kan igensatt vevhusventilation vara en orsak??? Idag fick jag felen
P0128 (Coolant Temp Below Thermostat Regulating Temp) och
P0506 (Idle Air Control System RPM Lower Than Expected). Dagens underdrift får man väl säga... :wink:

Tog ut bilen på en sväng p.g.a att det inte är tokvarmt väder längre. Stannade ett par gånger i alla fall.
Jag är hyfsat säker på att min vevhusventilation är igensatt p.g.a att gasspjället sotar lite väl mycket. Som sagt, kan detta orsaka att bilen stannar och sedan går att starta först efter en liten stund :???: ?
//Cruzze
Senast redigerad av 1 cruzze, redigerad totalt 0 gånger.
Har googlat runt på nätet och hittat följande tråd om en bil som har samma symptom om min. Jag kom tillbaks till det här forumet :lol:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Problemet löste sig med ett byte av en VVT-enhet.
Det kan också förklara det distinkta klicket jag hörde i förrgår, när bilen helt plötsligt började att gå bra efter att ha hackat nåt så erbarmligt...
//Cruzze
@Andis: Ibland tar jag bort dem själv för att se om de återkommer. Vissa fel lagras visserligen som "pending" i bilens låda och de dyker då upp när man scannar på nytt.
@olof00: Tyvärr uttryckte jag mig lite oklart :( . Det var tursnubben i den länkade tråden som hade lyckats. Själv har jag inte gjort det men hoppas...
//Cruzze
har en v70 2,4d -08 med liknande problem, den dör plötsligt men går att starta direkt. kollade kablarna som sitter mellan bränsle givare och regulatorn, (måste vara någon utan elkompetens som monterat denna motor). kablarna har skavt mellan insugsröret och kåpan, detta borde i sin tur ge alla tokiga felkoder när det varit så varmt, måste vara fler som har detta problem?
Tack för svar alla! Det var flera år som felet var återkommande med att bilen stannade. Det är den tredje LMM som sitter på nu men på vår är följande bytt: Bensinpump, en tändspole, tändstift, laddtrycksgivare, nytt batteri, LMM. Felet har varit lurigt och just nu rycker bara bilen vid körning. Ibland kan den gå som på fyra cylindrar när den startar (rycker mycket) men går ganska snart därefter som vanligt. Den kan vara svag på tomgång ibland (ytterst sällan) och den har stannat vid något enstaka tillfälle när den går ner från högt varv till lågt snabbt.

Det som flera pratat om är dels spjällhus och magnetventil. Spjällhuset verkar vara ett problem att byta på en turbo men magnetventilen går nog enklare att byta. Magnetventilen klickar en del, lite som den vill verkar det som, och tror den ska bytas. Då ska både ojämn gång/ryckig gång försvinna enligt tidigare inlägg.

Det ska inte vara lätt! Men när den går som den ska är den väldigt trevlig!
Uppdatering:
Fick i fredags helt förstklassig hjälp med att analysera min stackars V70 med VIDA (Tack, wissel!!!!). Bilen spottade ut lite felkoder. Ingen helt klockren lösning, dock. Har sedan dess bytt termostat (den gav ett fel om oväntat låg temp), tagit bort larmsirenen, vilken också gav felkoder, fyllt på olja till maxnivån samt bytt ut slangen till atmosfärstryckgivaren. Kollade också gummislangen till vevhusventilationen som löper precis bredvid oljepåfyllningslocket. Det var inget som helst motstånd varken när man blåste i det bortkopplade röret eller ned i röret där oljestickan sitter. Räcker det med att göra så, eller finns det andra kanaler som kan vara igensatta som man inte upptäcker med ett primitivt blåstest :???: ?
Som vanligt så går bilen sämre än nånsin :cry:
Väntar nu på en solenoid till VVT-enheten som beställdes på laga.se. Skall också försöka hitta en kamaxelgivare, men det verkar svårare. Ingen träff på nätbutikerna. Det får väl bli Bilia om solenoiden inte visar sig vara "root cause".

//Cruzze
Solenoiden vid vvt-ventilen glödhet!

Tog loss min gamla solenoid + vvt-enhet för att kolla lite på den. Rengjorde noggrant alla kanaler med alkylatsoppa både när den var strömsatt och inte. Blåste sen rent med tryckluft. Den verkar fungera som den ska. Det finns tre hål i metallhuset. När man strömsätter så är det öppet mellan det mittersta hålet och det främre (i bilens färdriktning) och när man slår av så är det öppet mellan mittersta och det bakre.

Men... vid både tomgång och gaspådrag så är solenoiden definitivt strömsatt hela tiden :shock: . Efter fem minuters åkande så är den klart varmare än både sitt metallhus och topplocket. Den blir glödhet! Kan knappt hålla fingret mot plasthöljet. Har verifierat detta med en multimeter "in-line" som visade 0.55 A vid tomgång. Vid gaspådrag så ökar strömmen under nån tiondels sekund till runt 0.8 A. När man släpper så verkar den gå ned till 0 under nån tiondels sekund. Sedan tillbaks till 0.55 A.

Har någon en susning om vad som kan orsaka detta? Det måste väl vara nån sensor som gör att det blir en gnutta katastrof i motorstyrningen?
När jag drar ur kamaxelgivaren så går det ingen ström genom solenoiden, varken vid tomgång eller gas. Men motorgången blir väldigt svajig utan kamaxelgivaren. Den gör alltså skillnad och borde inte vara helt kass. Kan det vara impulsgivaren/vevaxelsensorn?

//Cruzze
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]