Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
metalmannen skrev:Det är en 240 från 89 och det är orginal saker när det gäller däck och fälgar. Jag har också hört att det kan visa lite fel men 10 km/h känns lite väl mycket :/ alla i trafiken tror man är världens snigel ju :/
Du får göra en ny test med vinterdäck sedan för att se om det blir någon skillnad.
av rid54
Minns en 164 jag levde med ett antal år. Tyckte den hade brutal bränsleförbrukning (L/mil mätt på pump) och var svår att få upp i fart. Visade sig att man bytt automatlådan rakt av från en annan modell (med annan bakaxelutväxling...) utan att bekymra sig om H-mätardrivningen. Efter mätning visade det sig att den räknade 25% för lågt (sträcka o hastighet). Med omräkning av mätarsiffror visade det ju sig att den hade helt normal bränsleförbrukning, och att man skulle sikta på 80 på mätaren för att närma sig 100 i verklig fart. LIte utsvävning, kanske... Går din vägmätare rätt?
Användarvisningsbild
av joel80
hahaha.. du körde omkring ett tag och irriterade dig rätt mycket på alla som låg o fiskörde under hastighetsbegränsningarna?
metalmannen skrev:Tyckte att folk körde om mig väldigt mycket. Så med hjälp av sambon som körde efter mig och med gps så visar det sig att om jag ska köra i 70 så måste jag ha mätarnålen på ungefär 80 i min bil :/ någon som varit med om detta och som vet vad man kan göra åt det? Det är elektronisk hastighetsmätare skall jag tillägga.
detta lär du få leva med är jag rädd.

Med vänlig hälsning hasse.
av rid54
joel80 skrev:hahaha.. du körde omkring ett tag och irriterade dig rätt mycket på alla som låg o fiskörde under hastighetsbegränsningarna?
Skojar du :D Tjejen övningskörde mycket med mig... "Håll 80 här på 90-vägen så är det nog bra så här i början...". Tur man inte fastnade i nån koll...
Användarvisningsbild
av lennarte
Allinug skrev: När började man med elektronisk hastighetsmätare på våra gamla Volvo-bilar? Jag har för mig att jag har elektronisk hastighetsmätare på min 240 från 1993.
Jag har det på min 745-a 88B, tror det kom något år innan. Förr när man hade vajer var ju felvisningen i procent. alltså ökade felvisningen med hastigheten. Numera är den (mer eller mindre) konstant verkar det som. Frugans Passat -04 verkar det vara ganska konstant 5 km/tim. I alla fall i dom farter hon kör (upp till c:a 140 på motorväg). Har faktiskt inte kollat det på Volvon.
Men då gäller 5 §
Hastighetsmätare installerad i bil av årsmodell 1981 eller senare får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga. Visad hastighet (v1) och verklig hastighet (v2) skall vid hastigheter mellan 40 km/h och 140 km/h uppfylla kravet v1-v2 <= v2/20 + 10
på alla "rullande saker med mer än 3 hjul" :lol:

Mvh
Lennart
Mätte med GPS på en 244 1980. Vid 100 km/h på mätaren gick det ca 86 faktiska kilometrar per timme. Räknade det på två mätpunkter till och fick nog så exakt 86% varje gång, dvs min verkliga fart är 86% av det visade. För att köra 110 km/h behöver jag alltså köra 128 km/h på mätaren.

Hur som haver är det intressanta något en f.d ägare av en 240 1975 att i 90 km/h på fyran varvar bilen 3000 RPM. Min bil varvar lika mycket på fyran, samma utväxling, så alltså borde felvisningen i den bilen också varit 86%? Eller 16% uppåt om man så vill. Avvikelsen kanske blev annorlunda med annorlunda drivning av mätaren men ändå...
Vibration på höger sida

Hjulet har ju varit avplockat, finns det någ[…]

Bult svänghjul

Hej. Vad behöver man för hylsa för […]

Dimljus Volvo v60 2020

Ja verkar bara vara när det halvljuset ä[…]

945ltt 96 Hög CO på tomgång

Var motorn ordentligt varm? Körde han en rund[…]