Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av svalle8
Tjena jag skulle behöva snabb hjälp med att lista ut vad som är felet på min 940. Innan man startar så måste man pumpa fram bensin med tändningen annars går den på startmotorn en rätt bra stund. jag undrar om det finns nån backventil eller liknande som kan vara sönder.
Tack på förhand :)
av NilsO
Volvo 940 finns både med två bränslepumpar (en huvudpump under bilen och en förpump i tanken) och med en bränslepump (endast en huvudpump i tanken). Funktionen skiljer sig en del.

Problemet är vanligt på 940 med två pumpar, och beror då helt enkelt på att pumpen i tanken gått sönder eller inte får spänning. Men då brukar det bli bättre när tanken är full och sämre när den börjar bli tom.
av Rådlös
Du kan ju göra experimentet med startgas. Då får du två svar och en diagnos.
Startar motorn och går några sekunder så länge det finns gas kvar, men stannar sedan, så har du något fel på bränslesystemet.
Vet du till 100% att bränslesystemet fungerar men motorn ändå inte startar så har du ett fel med tändningen.

Du kan också ha ett glapp i vevaxelgivaren. Om inte den fungerar så startar motorn aldrig. Det blir varken bränsle eller tändningspulser. Men det kan alltså bli glapp i givaren eller kablaget.
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]