Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Ska ställa av en Volvo S80 - 01 under vinterhalvåret och undrar om elektroniken tar skada av att man tar bort batteriet? Det ska underhåll laddas hemma så att det är fit for fight när det blir dags att regga in bilen igen till våren.
Nej, elektroniken klarar sig bra!
Problemet är resten av bilen :wink: Bromsar, packningar, oljor etc mår mindre bra av att stå stilla! Nya däck kan få flata ytor om den står på hjulen.
Bättre att underhållsladda batteriet på plats i bilen om det finns möjlighet? Alternativt startar du bilen en gång i månaden och låter den gå några minuter så behöver du knappt ladda det..
Se bara till att vänta minst 5minuter efter du öppnat sista dörren/luckan innan du tar av minuskabeln av polen så det blir strömlöst. Bilen behöver "somna" innan det är lämpligt att demontera kabeln även om det säkert går så har jag aldrig testat eller vill testa att avbryta bilens trafik i systemena innan den slumrar till och genom att vänta så har jag aldrig haft problem som grundar sig i att man inte låtit bilen somna in innan det blir strömlöst.
Viktiga är ju som du sen gör att batteriet hålls under uppsikt och laddas/byts om det är minsta tecken på ålderskrämpor eller problem att hålla laddning eller i värsta fall fryser sönder pga låg laddning.
Alternativt om du har tex en Ctek-laddare så koppla in den på plinten under huven samt jord i motorns lyftögla och låt ladda hela vintern då denna laddare är byggd för just detta och bilen tar inte skada om laddaren är avsedd för detta.
P210 skrev:Nej, elektroniken klarar sig bra!
Problemet är resten av bilen :wink: Bromsar, packningar, oljor etc mår mindre bra av att stå stilla! Nya däck kan få flata ytor om den står på hjulen.
Bättre att underhållsladda batteriet på plats i bilen om det finns möjlighet? Alternativt startar du bilen en gång i månaden och låter den gå några minuter så behöver du knappt ladda det..
Ok. Fast däcken gör inget, för de är slitna och behöver bytas till nästa sommar, så jag funderar på att låta den stå på däckena s a s. Meningen är ju att jag ska ta med batteriet hem då garaget är ca 3 mil bort. Alternativet är att köra med en Ctek-laddare som "ER" skrev.
P210 skrev:Alternativt startar du bilen en gång i månaden och låter den gå några minuter så behöver du knappt ladda det..
Stämmer inte, man måste köra fler mil för att återfå den kraften till batteriet som gick åt till startmotorn. Så det gör med skada än nytta att gå ut och starta den några min i kallt väder.
av rid54
En avställd bil bör lämnas i fred, utom möjligen att man motionerar broms/koppling någon gång om man ändå är där. Motorn ska inte startas; om den inte varmkörs blir det mycket onödig fukt i cylindrar/motorblock/avgassystem som får chansen att bilda rost eller liknande. Pumpa däcken med extra högt tryck om den ska stå på sina hjul, 3 bar är inga problem om däcken är OK (släpp ut när den ska köras igen...). Ta ur batteriet och lagra det på nåt svalt ställe och kör en laddning med en "smart" laddare en gång i månaden, mer noggrant underhåll om batteriet är gammalt.
Följ de råd som rid54 ger, det är typiska råd för alla cabriolet-ägare som ställer bilen 5-6 månader varje vinter. Pumpa däcken hårt. Kör absolut ej motorn, om du inte tänker ta ut den på en rejäl runda. Tyvärr har jag ej tillgång till el, så underhållsladdning saknas. Faktum är att den klarar sig även med ett toppladdat batteri (med batteriladdare) inför avställningen där den står i kallgarage. Förmodligen är det så att ifall du låser med nyckel i dörren aktiveras ej larmet, och därmed kan man minska elförbrukning ytterligare, gissar jag.
rid54 skrev:En avställd bil bör lämnas i fred, utom möjligen att man motionerar broms/koppling någon gång om man ändå är där. Motorn ska inte startas; om den inte varmkörs blir det mycket onödig fukt i cylindrar/motorblock/avgassystem som får chansen att bilda rost eller liknande. Pumpa däcken med extra högt tryck om den ska stå på sina hjul, 3 bar är inga problem om däcken är OK (släpp ut när den ska köras igen...). Ta ur batteriet och lagra det på nåt svalt ställe och kör en laddning med en "smart" laddare en gång i månaden, mer noggrant underhåll om batteriet är gammalt.
Ok tack för alla goda och bra råd. Låter vettigt det där med att man ska pumpa däcken med extra högt tryck. Batteriet ska med hem så bilen blir strömlös. Tackar för all info. :D

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]