NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tackar för svaret timebandit. Självklart har jag Vida, skulle inte kunnat haft denna bil rullande så här pass länge utan ;-)
Tog ner filtret nyss och hällde i ett par liter vatten. Det kom aldrig ut på andra sidan ;-) så jag antar att det är ganska täppt.

Slog i en liter av biltemas fälgrengöring (oxalsyra) och lät det dra ett tag. Sen tog jag min trogna varmvattenhögtryck och började spola baklänges i filtret. Och efter en stund kom en massa röd/svart sörja ut. Vände filtret och spolade från andra hållet. Höll sedan på och spolade växelvis från båda håll tills det bara kom rent vatten ut och nu rinner allt man spolar i det ut på andra sidan direkt.

Nu står filtret på tork i solen och ska återmonteras i eftermiddag. Återkommer med resultatet.
Sierra94 skrev:Tog ner filtret nyss och hällde i ett par liter vatten. Det kom aldrig ut på andra sidan ;-) så jag antar att det är ganska täppt.

Slog i en liter av biltemas fälgrengöring (oxalsyra) och lät det dra ett tag. Sen tog jag min trogna varmvattenhögtryck och började spola baklänges i filtret. Och efter en stund kom en massa röd/svart sörja ut. Vände filtret och spolade från andra hållet. Höll sedan på och spolade växelvis från båda håll tills det bara kom rent vatten ut och nu rinner allt man spolar i det ut på andra sidan direkt.

Nu står filtret på tork i solen och ska återmonteras i eftermiddag. Återkommer med resultatet.

Låter härligt! Lägg nu till texten att du har en speciell brunn som samlar upp allt sot å skit så miljömänniskorna som finns här blir nöjda för annars är det risk för lite påhopp.

Hoppas att det löser ditt problem. Men tänk på att man inte får bort allt genom att göra rent och att det kanske bara håller 4000mil till eller sådant. Ibland mycket längre, ibland kortare :)
Hoppas allt går bra nu! ;) Det är verkligen inget roligt med dessa problemen. Jag vet för jag har själv vart där. Har nog några trådar om det dessvärre men det var snart 3år sedan.

Har/hade du så täta regenereringar som mig att dem avlöste varandra hela tiden? Bränsleförbrukningen är inget roligt. Var uppe i strax över 0.8l/mil när det höll på att strula för mig. Kom 60-62 mil på en tank som max.
Filtervärdena vart såklart bättre men förbrukningen och egr värdena lika som förut. Och ja, jag använde ett garage med oljeavskiljare när jag spolade filtret.

Har ni med 2.0d motorn hört att egr ventilen öppnar och stänger sig ett par gånger efter man vridit av tändningen? Min gör detta men endast då ventilvärdena är bra. Därför misstänker jag som sagt att något är glappt upp till egr:en.

EFTERLYSNING:
Skulle någon kunna kolla vilka värden ni har på era Egr lägesgivare på tomgång med varm motor respektive varvning och belastning skulle detta vara till stor hjälp i min felsökning. Har kollat på en bekants bil och han hade samma som mig. 0.01v på tomgång och 0.02v med kontakten till egr:en urdragen.

Har setat med elschemat och letat kablar och anslutningar så nästa steg blir att mäta signaler och kolla att alla kablar upp till Egr ventilen är hela.
Har nu felsökt hela eftermiddagen och inte kommit fram till någonting värdefullt.

Jag har spänning upp till egr solenoiden samt en 5v plus signal och en jord samt en signalkabel som levererar mellan 1.5 till 5 volt beroende på hur egr ventilen står i sitt läge. Kopplade upp en av mina gamla egr ventiler och flyttade den med handen och kunde på så vis följa utsignalen den gav tillbaka.

Problemet är dock fortfarande att signalen i Vida endast är 0.01 volt vid stängd ventil samt 0.02 volt vid helt öppen ventil. Har följt signalkabeln från ventilen ända ner till ecm dosan under vänster framlampa. Därför är det av största vikt om någon på detta forum kan kolla i sitt Vida om signalen endast ska vara 0.01 resp 0.02 volt eller om jag har fel på min ecm.

Likaså undrar jag om någon vet om man kan kalibrera egr ventilen på annat sätt än en adaption? För när jag adapterar så gör ventilen ingenting.
Man tycker den borde gå till sina respektive ändlägen så att Ecm:n får lära sig utsignalen den får tillbaka från ventilen och på så vis kunna reglera ordentligt. Någon volvomekaniker som kanske kan bidra?
Okej, jag måste få klarhet lite här. Tidigare har du pratat om duty cycle värdet som är fast på 1.97% och nu skriver du "signalen i Vida endast är 0.01 volt" Vad är det för signal? Eller mäter du signalkabeln?

Har du några felkoder?
Inga felkoder. Det finns 2 egr värden i vida. Dels duty cycle dvs ventilens av och på cycle och sen lägesgivaren i egr ventilen som talar om för datorn hur mkt den är öppen. Skulle det inte finnas en givare som berättar för datorn hur mkt den står öppen så snulle det ju bara finnas öppet och stängt läge på den. Men nu ligger den och pulsar ut ström (duty cyclen) som gör att ventilen ligger och flyter på ett visst värde när den är öppen. Dvs mkt eller lite öppen. Den är pulsmodulatorstyrd.

Läser man i vida om hur mkt man bör (under beskrivning i parameter fönstret) ha i signalen tillbaka så bör värdena vara som jag skrev i några poster högre upp. Inte 0.01 samt 0.02volt

Men jag mätte oxo utsignalen från egr:n och den gav som sagt ett värde på 1.5v - 4.5v vilket inte verkar uppfattas av ecm. Eller om det kanske inte ska vara mer heller? Därav frågan om nån har list att kolla.
Det här är min vardag nuförtiden. Ingen skojig syn. Jämn gas på 4:an på landsvägen hemåt.

9.7l/100km är ju inte speciellt bränslesnålt ;-) och jag nollade trippen när jag tankade fullt sist. Inte många som bara kommer knappt 50 mil på en tank (43 liter).
Bild
Då är jag med vad det är för värde. De kan även visa det värdet i %. Har du kollat EGR-positionen i det generella OBD2 läget? Jag tycker du borde få en felkod om datorn inte kan läsa av positionen, då den som du skriver öppnar och stänger då du vrider på nyckeln. Frågan är också om de övriga värdena är som de ska. Så datorn inte har inaktiverat EGR av någon anledning. Saker som motortemp och belastning mm har betydelse. Det jag menar är att det kan vara en annan orsak som gör att EGRen inte används.
Hej och tack för svaret. Kan du precisera det generella odb2 läget? Ska jag använda annan odb utrustning och skanna med? Har även autocom nämligen. Borde jag kunna se egr värden där oxo? Har letat men hittqr inte egr värdet. Bara maf sensor och lite andra givare.

Jag har kollat de mesta givarna och de har signaler.
Motortemp
Insugstemp
Insugstemp i maf sensorn
Avgastempgivarna
Laddtrycksgivaren (det skiljer 0.2 bar i är och börvärde där)

Ska testa att byta lägessensorn nere på turbon då jag har en till liggandes.
Saker jag bytt innan är:
Turboreglerventil
Maf sensor
Egr ventil alla slangar till spjäll och ventiler.
Turbo, då den förra var väldigt glapp i lagringen.

Spolade ur partikelfiltret igår ock kollade givarslangar och rör. Bra värden.

Bilen är stundvis väldigt rapp och går mkt bra och andra gånger segar den sig när man kommer över 3k varv.

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]