Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Du har rätt i mycket, men vad är problemet med att förstå att man inte kan kalla det Fast om det är rörligt?
Det är ju där skon klämmer, är det inte fast så varför kalla det fast?

Det är ju ingen här, tror jag som motsätter sig att priset för felsökningen varierar kraftigt beroende på vilken tid som krävs osv osv, men då får man ju säga det till kunden, "det kommer att kosta dig ca 800 i felsökning, blir det mer så hör vi av oss till dig".
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Fast pris 800kr.... I timmen kanske? För det är ett normalt pris... Sen om TS inte hörde eller ville höra "i timmen", eller om gubben bakom disken missade att nämna det, kan ingen veta...

Och ja... Jämnföra en pissenkel TV med ett komplext modernt CAN-BUS system som har flera tusen kablar(alla väl dolda...) och jävligt anvacerad programvara(winblows släng dig i väggen) visar ju bara kompetensen på vissa här...
Ni kanske skulle prova att ÖPPNA en TV någongång? Både en modern smart-tv och en gammal CRT. Ingen utav dom har speciellt mycket som kan fela(smart-tv'n har t om mindre än den gamla CRT'n), och går ap-fort att fixa(såvida ens kompetens inte understiger en apa's då...).
Användarvisningsbild
av Variosboy
Precis, och det var därför jag i en tidigare post frågade efter avtalet så det inte behöver spekuleras eller gissas..
Användarvisningsbild
av Vojje
det är ju för länge sedan klargjort. 800:- muntligt per telefon.
Varför skulle verkstaden annars meddela att de kört fast och behövde mer kosing.
Användarvisningsbild
av tottish85
Men alla förstår mycket väl att det kan ta lång tid och kosta mer än 800kr, men grejen är ju den att dom har sagt ett fast pris på felsökning och lovat kunden att denne får veta vad felet är för dessa 800kr. Är nu kundmottagaren så dum att han säger det så får han ju stå sitt kast och gå back på den felsökningen. Ja jobbar själv som mekaniker och vet hur länge de kan ta att felsöka, men då är man bara dum om man på något sätt lovar att utföra och slutföra ett arbete till ett fast pris.

Då kunde han istället ha lämnat pris oxh sagt att dom har en grundavgift på 800kr och att det ingår en arbetstimme i det priset, behövs det mer tid kontaktar dom kunden.
Senast redigerad av 1 tottish85, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
En "felsökning" behöver inte resultera i upphittande av ett fel, däremot blir resultatet att man uteslutit de fel man felsökt på. Om inte annat är avtalat och specificerat är det nog så jag tolkar en felsökning.

Även om man kan tycka att det är lite moraliskt "fel" att kalla det för fast pris då man ev. inte hittar felet så ser jag inga möjligheter till att man skulle kunna sätta ARN eller liknande på något sånt här. Då måste definitionen av arbetet "felsökning" specificeras betydligt mer.
Användarvisningsbild
av tottish85
joel80 skrev:En "felsökning" behöver inte resultera i upphittande av ett fel, däremot blir resultatet att man uteslutit de fel man felsökt på. Om inte annat är avtalat och specificerat är det nog så jag tolkar en felsökning.

Även om man kan tycka att det är lite moraliskt "fel" att kalla det för fast pris då man ev. inte hittar felet så ser jag inga möjligheter till att man skulle kunna sätta ARN eller liknande på något sånt här. Då måste definitionen av arbetet "felsökning" specificeras betydligt mer.
Men nu lovade ju kundmottagaren att kunden skulle få veta felet för dessa 800kr, vilket jag kan tycka var dumt att lova :)
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det är sant.. jag menade lite mer generellt vad en felsökning oftast är när man går till en verkstad.
Men även om dom sagt så tror jag det skulle vara dödfött att försöka driva det i nån form av rättslig prövning. Felsökning är ett för "löst" begrepp och innefattar inte "felhittande". ;)
Användarvisningsbild
av tottish85
joel80 skrev:Ja det är sant.. jag menade lite mer generellt vad en felsökning oftast är när man går till en verkstad.
Men även om dom sagt så tror jag det skulle vara dödfött att försöka driva det i nån form av rättslig prövning. Felsökning är ett för "löst" begrepp och innefattar inte "felhittande". ;)
De må vara, inte proffsigt att uttrycka sig så däremot och då tycker ja gott att man kan stå för att man uttryckt sig klumpigt :) Då har han lärt sig till nästa gång :)
Användarvisningsbild
av Vojje
det är vad du tror. Felsökning innebär inte att man ska lista några saker som inte är felorsak, utan precis tvärtom. Med kirurgisk precision pekas den exakta felorsaken ut och därefter följer eventuellt nödvändig reparation.

"Felsökning är en form av problemlösning, ofta används för att reparera felaktiga produkter eller processer. Det är en logisk, systematisk sökning efter källan till ett problem så att det kan lösas, och så den produkten eller processen kan vara operationella igen. Felsökning behövs för att utveckla och underhålla komplexa system där symptom på ett problem kan ha många orsaker. Felsökning används inom många områden som teknik, systemadministration, elektronik, bilreparationer och diagnostisk medicin. Felsökning kräver identifiering av malfunction(s) eller symptom i ett system. Erfarenhet är då vanligt att generera möjliga orsaker till symptomen. Att bestämma den mest troliga orsaken är en process för eliminering - eliminera potentiella orsakerna till ett problem. Slutligen kräver felsökning bekräftelse att lösningen återställer produkten eller processen till dess fungerande tillstånd."
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]