Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 14683
Tja göbbar! Oj det var längesen jag senast var här och därmed även körde min gamla söta V70 98'! Men nu är jag åter Volvomeister och denna gång på riktigt (så att säga, haha!)!

Köpte en XC70 D5 2005 i Tisdags, är tooooknöjd med allt! Fantastisk bil och klart rejälare än min gamla V70 slitvarg som fick skrotas efter 44000 tunga bensinmil (yep, en del!) för 3 år sedan. Jävla Lancer däremellan, nej tack till plastigt halvkvalitetsmärke!

Nåväl, har grejat en hel del med bilen nu fast det är mest åt rekondhållet då allt maskinellt och tekniskt (utom service som jag fick göra själv såklart) är tiptopp men har en fråga för er som har bättre koll:

Mina diodbryggor vä/hö är i olika färg! Vänster lyser rött, höger lyser vitt.... är detta normalt? Vad säger lagen/besiktning om positionsljus (eller vad de nu räknas till) som är i olika färger av den typen?

Any clue? MVH - Toni

Edit: Fick reda på att de heter "diodbryggor" efter engelsk sökning och inte "diodpluppar vid backljuset" Haha så ändrade innehåll/titel! :-)-)
Senast redigerad av 1 14683, redigerad totalt 0 gånger.
gratulerar till fin bil! Har precis köpt min d5 a -06. Underbara bilar, man åker som en kung. Ska kolla ljusen på min bil, har ej tänkt på dessa.
Användarvisningsbild
av 14683
Vore görbra om du kollar och ser ifall dina är vita eller röda eller spontanmixat som mina haha! Vanliga V70 har säkert exakt samma bakljus.

Kan ju inte be en spontan xc70 ägare att tända sin bils lyktor åt mig när det är mörkt så jag får se, känns lite påfluget så vore kanon om du kan ställa upp och kika på din egen! :-)-)
Användarvisningsbild
av 14683
llesrof skrev:Det skall lysa rött på båda sidorna.
Nääääj haha då måste de ha bytt antingen kretskortet med dioderna eller hela jäkla lykthuset mot någon version som har vit antar jag.

Inte för att jag personligen bryr mig men besiktning/lagen..? Tycker ju pos-ljus fram och 2x bak räcker, dessa är ju mest för blingens skull vad det verkar men som alltid annars så ska ju saker som sitter på bilen funka I guess? (De lyser ju iaf!)
Vet ej tusan hur de kan få ha rätt ljus åt sidorna....
Antagligen är det ingen som tänkt på det när bilmodellerna helbilsgodkändes.
Lagen föreskriver, som positionsljus:
Vitt framåt
Orange åt sidorna
Rött bakåt

Alltså direkt olagligt, indirekt behöver behöver de inte fungera vid besiktning.
av llesrof
milktrucker skrev:Vet ej tusan hur de kan få ha rätt ljus åt sidorna....
Antagligen är det ingen som tänkt på det när bilmodellerna helbilsgodkändes.
Lagen föreskriver, som positionsljus:
Vitt framåt
Orange åt sidorna
Rött bakåt

Alltså direkt olagligt, indirekt behöver behöver de inte fungera vid besiktning.
Men klassas dessa menlösa små dioder som sidopositionsljus då? Jag har alltid betraktat dem som bakre positionsljus som lyser lite runt hörnet eftersom de sitter ihop med bakre positionsljusen. De gör ju varken till eller från.
Användarvisningsbild
av ER
Då har dom misslyckats även på gamla S60:n där det sitter glödlampa i sidan av bakljuset, min hade röd diodlampa och i båda fallena lös det bra fast inom reglerna för dom watt som glödlampan har. Har gått igenom massvis av S60 med detta genom årena 05- till nu genom besiktiningen och dom bryr sig fläcken inte om dom så du kan ha ena lysande och andra mörk utan nerslag.
Nya V/XC70 har även den dioder på sidan som även jag anser tillhör bakljuset då det är just bakljuset dom sitter ihop med, tom nuvarande S80 har ju samma sak och det förvånar inte mig om V50, V60 och nya S60 även dom har det.
Vore "lite" skillnad om det var som på äldre S/V40,S80 där det sitter separat i kofångaren och skall lysa samt lysa i orange färg oavsett om glaset är orange eller vitt. En trasig/felaktig färg ska ge nerslag om dom gör sitt jobb rätt.
Användarvisningsbild
av 14683
Tack för svar göbbar!

När jag kollade idag såg den högra (min vita/färglösa) ut att va släckt medan den vänstra röda lyser. Funderar på att bara släcka den röda jäkeln också så är det gjort då de inte ingår i bilens positionsljus-system direkt. De är ju bara fjantbling vad det verkar men om en lyser rött och andra inte alls då syns det = kan bli onödigt strul på besiktning. Allt i själva lamphuset funkar precis som det ska så dessa små rackare kan dra åt fanders :D

Först ett nyanlänt hjullagerproblem vänster fram som uppenbarade sig idag! (såklart... haha!)

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]