Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arne
Du kan prova 2,8 och se om det blir någon förändring. Vi säljer och monterar däck och brukar trycka i 2,8 bar i däck med denna dimension och denna vikt på bilen.
av Psyko
Vad är det för däck ? Vissa däck har väldigt dålig sidostabilitet och då upplevs bilen som väldigt slingrig
av V50special
Ok Testar i morgon , men jag tror grundproblemet är att den är för mjuk och svampig i fjädringen, den är för mycket gubbtrimmad för komfort. Dom har ju som option ställbar hårhet i fjädringen tillochmed. Kan vara så att just tidiga -14 modellerna har mjukare fjädring. Så har dom kommit på ändrat till hårdare senare i produktionen. Min är en tidig -14 tillverkad 1309
av V50special
Finns det någon som har tillgång till volvos databas med orginalnummer på fjädrarna/dämpare som sitter på min och den D5 -12. Som jag provkörde? Jag har chassinummer på bilarna. Kul att se om det finns skillnader.
av Psyko
V50special skrev:Däcken är av typ: Michelin Primacy HP 225/50 R17 98W
Ok, då är det ju inga lågprisdäck allafall Bild.

Troligtvis är det olika chassisättningar på bilarna du jämför med.
av perhall
Jag har likadana däck på min V70 och den känns ljusår bättre än tidigare V70 MY08 med just de däcken också.
Volvo har gjort mycket för att utveckla chassit på 80/70 och sedan MY11-12 är det stadigt även med std-chassi. Då jämför jag även med BMW, Audi och andra s k tyska premiumbilar...
Primacy HP är ju inte senaste utvecklingen (kom 2005) men ett bra däck och iaf inte vingligt.
Jag gissar att det faktiskt är något fel på din bil!
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
Kan det varit sportchassie på den äldre s80'n? Brorsan har det på sin my11, den är ok i högre hastigheter (men inte mer än ok), min xc60 är faktiskt stabilare än den.
av V50special
Den S80 D5 2012 hade inget sportchassi, jag dubbelkollade det direkt efter testen, på den var ratt-vägkänslan mycket bättre. På min känns inte vägen i ratten i huvud taget, känns som en radiostyrd bil.
Jag pumpade i 2.8 Bar i däcken i dag - blev lite mer känsla i ratten men svajet är kvar i högre farter. Ingen större skillnad. Jag ska ringa Bilia i morgon och kolla upp partnr på fjädringen mellan testbilen och min.
av V50special
Kan det vara så att jag har fått en USA anpassad bil som aldrig gick på export, sen dumpar dom priset för att få veck dom från lagret. Jag fick nämligen en jävligt bra rabatt på den. Har inte US modellerna svampigare fjädring ? Tidigare har det varit så.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]