Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders V70
Hei!
Jeg har en 2003 mod V70 med 4 ekrad ratt.
Har ikke knappene til stereo / cruise

Har kjøpt inn nytt 3-ekrad ratt med knappene, men pluggen mellom ratt og bil passer ikke...

Airbag kontaktene er like, så det er ingen problem, men stereo-knappene er fel.

Har klipt bort pluggene, og tenker lodde kablene sammen / bytte plugg.

Fargene fra bilen er:

grønn + hvit - Disse går til bilens horn

rød - ?
svart - ?
blå - ?
gul - ?

Fra knappene kommer 3 hvite fra cruise control, og 3 grå fra stereo-control.

Disse er koplet sammen i paralell, så knappene er trolig adresserade.

Noen som vet hvorden de kan koples sammen??

Kan man bare sette dit knappene, så fungerer det, eller må man ha software-upgrade?

Takker for tips.. :)

:shock:

Bild[/img]
av T5R
Hur har det gått, har du fått det att funkka, skulle vara kul och se då jag själv funderar på samma sak!
Användarvisningsbild
av Mr H
KLIPP INTE AV KABLARNA! Hur vet du då vilken kabel av dom gråvita kablarna i ratten som går till vilken funktion?
OM du väljer att klippa av kablarna så märk upp deras positioner i originalkontakterna noga så att du säkert vet vilka kablar som skall sammanfogas!! Rekomenderar dock starkt att besöka en skrot eller bilverkstad och be att få leta efter rätt kontakter bland kasserade kablage.

Jag gjorde en adapterkabel.

Kablarnas positioner i kontakterna är den samma. Det som skiljer är att på dom tidiga modellerna är det två kontaktstycken medan dessa från MY01 (tror jag) slogs ihop till ett kontaktstycke.

Här några bilder som visar hur jag löste det hela.

Bild
Kablarna för rattknapparna

Bild
Kablarna för signalen

Bild
Här är den sammanslagna kontakten. Blå, röd, svart, och i förekommande fall gul, kabel sitter i samma positioner oavsett kabelvarianter. (Gul kabel, pos. 4 är för knappbelysningen och finns inte i dom första årsmodellerna)

Bild
Min hemmagjorda adapterkabel. Dock inte med korrekt kabelfärger (man tar vad man har).

Bild
Adapterkabeln ansluten i ratten.

Bild
Kablarna i bilen, den grå kontakten är till signalen, den gröna tillvänster är till rattknapparna (tre alt. fyra kablar) och den gröngula i mitten är till airbagen. På senare årsmodeller kan det vara två kablar till airbagen, en rosagul också.

Bild
Bilens två kablar anslutna i adapterkabeln.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]