Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Maskinskadan är en bra grej, dock vet vi inte vilket försäkringsbolag han har. Sen har exempelvis aktsam 16000 mil maskinskada utan krav att serva på Volvo.

"Försäkringen gäller till dess att bilen körts 10 000 mil (15 000 mil om du köpt din Volvo hos en av Volvo
auktoriserad svensk Volvohandlare. 15 000 mil vid gällande Trygghetsavtal eller Volvo Serviceavtal) eller är 8 år
gammal räknat från första registreringsdagen. Försäkringen upphör när en av gränserna uppnåtts."

Om jag köper bilen hos Volvo ÅF och servar på Mekonomen, hur ska ovanstående tolkas egentligen? Jag kan ju köpa hos Volvo utan gällande serviceavtal eller trygghetsavtal).
Han skrev att han har Volvia
Läser man kompletterande villkor ska bilen har servats hos auktoriserad Volvo handlare
.Service enligt Volvos anvisningar om service har utförts hos en av Volvo
auktoriserad svensk Volvohandlare fr o m 14 Maj 2014.
De eventuella defekter som upptäcks vid service skall vara åtgärdade
hos en av Volvo auktoriserad svensk Volvohandlare
http://www.volvia.se/sitecollectiondocu ... nskada.pdf
Har Aktsam 16000 mil på sin vagnskada? Enligt villkoren man kan läsa på nätet är det 10000 mil. Frågar för det vore mumma till andrabilen som ska inköpas.

/ Loben
Fel av mig. Det är salus ansvar som har det. https://www.salusansvar.se/Kundtjanst/Villkor/

Tyvärr verkar det som att man inte kan nyteckna Salus Ansar längre eftersom Folksam köpt dem. Misstänker att det blir folksams (dåliga) villkor som kommer gälla framöver.
Jag vill gärna ha maskinskadeförsäkring så länge som möjligt. Därför brukar jag se till att ha en stämpel som ger maxtiden enligt försäkringen. Det har varit Volvia i mitt fall.

Efter försäkringen gått ut har jag gjort all service själv. Det är inte så svårt och sparar en del pengar. Om du är beredd att acceptera en del risker kommer du troligen att tjäna pengar på att serva själv. Allting beror på hur riskbenägen du är. :wink:

(Jag har också behövt utnyttja den förlängda maskinskadeförsäkringen.)
Jag servar alltid bilen själv. Orsaken är just att jag inte är nöjd med kvaliten på servicen som utför på Volvoverkstäderna. Gör jag det själv så vet jag exakt vad som är gjort och hur det är gjort. Man måste däremot ha kunskap för att göra en service, men det är inte svårt att lära sig detta.
Tyvärr tror jag inte att Mekonomen, Meca m fl är så mycket smartare val än Volvo. De är inte mycket billigare. Inte konstigt. Tänk vad de lägger pengar på reklam och gratis matkassar och grejer... däcken på mekonomen.se är dessutom löjligt dyra (väldigt oklart varför de går ut och säljer något 25% över marknadspris...).
Skulle nog också serva själv om jag skulle ha bilen längre, hade tid och var händigare... nu använder jag tiden för att skriva här istället:)
Om man sparar kvitton på material samt själv fyller i serviceboken tror jag att det är helt ok när man säljer bilen. Har den t ex gått 18 000 mil när man säljer så ligger den ju bättre till än bilar med konstiga stämplar, saknade stämplar, saknade serviceböcker etc. + den har få ägare vilket är bra...
PH
Du har inte funderat på att ta ett serviceavtal på bilen? Jag tycker att det är smidigt att betala en summa i månaden då känns det inte lika surt varje gång du ska serva bilen, bara att lämna in den och sedan hämta den från servicen.
Ceder10 skrev:Du har inte funderat på att ta ett serviceavtal på bilen? Jag tycker att det är smidigt att betala en summa i månaden då känns det inte lika surt varje gång du ska serva bilen, bara att lämna in den och sedan hämta den från servicen.
Kan man ha det på en 2010?

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]