Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Står och grubblar ifall jag skall börja serva bilen själv och spara de ganska sjuka pengarna som går till arbete. Speciellt nu när service och skatt kom på samma gång. Bilen har alltid varit servad på Bilia sen förra/första ägaren.

Det som jag då undrar är, vad är det man förlorar på att göra det själv?

Volvo assistans vet jag och givetvis är det finare med stämplar hit och dit för tusentals kronor i service boken. Men eftersom jag bestämt mig att behålla bilen en längre tid så är det för mig inte värt mycket.

Hur är det med förlängd motorgaranti, finns det någon sådan på 2,4D (175hk)? Hört att det nämnts 15.000mil?
Visst tar de bra betalt, nästan så man får bita sig i tungan ibland när man ska hämta ut bilen eller något som pajjat.
Jag skulle dock fortsätta att serva hos Bilia, då är det dem som har ansvaret ifall något händer och sen är ju inte Volvo assistans fel. Och försäkringsbolaget kan inte gnälla och alla garantier och liknande fortsätter gälla.
Även om du planerar att behålla bilen ett längre tag så ser det ju alltid bättre ut med stämplar i boken och ökar värdet i slutändan.

Så tänker jag och kommer bita i det sura äpplet och fortsätta göda Bilia :(
Folksam har maskinskadeförsäkring till 15.000 mil på vissa märken, däribland Volvo. Minns inte om det är till 8 eller 10 år.

Servar du själv så anteckna vad du gör och när samt spara kvitton på material. Ska du ha bilen länge lär det inte på verka handelsvärdet nämnvärt om den har komplett servicebok från firma eller om den har en väldokumenterad privat servicehistorik.
Är det bara Folksam som har det? Om det bara är Folksam som har det? Jag har volvia. Om inte Volvo, Bilia eller volvia har det så kör jag på egen service.
Sen finns det ju mekonomen också. Dom kör sin egen assistansförsäkring som du får när du servar där. Och alla garantier osv. gäller precis som du servar på Volvo. Dock inte alltid billigare, utan man måste jämföra!

Vill du serva själv så gör det, det blir sällan sämre än på verkstad om man har rätt grejor. Någon kommer säkert skrika här att man inte får uppdateringar osv, men vad spelar det för roll om bilen går som den ska? Då behövs den sällan uppdateras..
Assistans är inte värt många kronor. Dels har du assistans i din halvförsäkring (självrisk runt 1500) dels kan du teckna separat assistansförsäkring hos Falck för 500kr om året om du vill. Dessutom går det ju att ringa en bärgare och pröjsa själv den gången vart tionde år det händer...

Om du bestämt dig för att behålla bilen länge och har kompetensen skulle jag lätt servat själv. Kvaliteten på "originalservice" tycker jag är under all kritik. De har gjort för många misstag hos mig för att jag ska tycka annat.
Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej, Vi har en Volvo 945 från ca 1997. Vad[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]