Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jo, om de har din bilnyckel...

Skämt åsido. Tyvärr är verkstadsmoralen usel. Om du köper en hantverkare för att han ska montera en toalettstol men istället monterar han en vattenkran. Inte fasen får han betalt för det. Men verkstäder kan byta delar på måfå och ändå kräva betalt för det.
av Jonas_latt
Kan meddela att han ringde i eftermiddag och hade hittat en skadad kabel.
Problemet löst för 1750kr.

Tycker ändå att det e dåligt att de har fast pris som inte är fast.
av *pettson*
Vojje skrev:japp, 800:- ska du betala för en utförd felsökning.
Alltså inte några gissningar eller något avbrutet/resultatlöst arbete.

Man ger alltså ett fast pris på en tjänst/vara och levererar densamma och får betalt.
Den som inte levererar får inte någon betalning och priset kan inte ensidigt justeras i efterhand.
Man har ringt och berättat att man inte kommer längre i felsökningen utan specifik utrustning/programvara som krävs bara för den här bilen. Man har ringt och fått ett godkännande med ett justerat pris. Helt rätt gjort.
I ett uppsatt pris som är lagt som fast pris ingår endast STANDARD åtgärder, dvs inga extra programvaror eller på annat sätt andra omkostnader för verkstan. Alla extra omkostnader kring bilen ska kunden stå för själv.
Det blir samma sak om du lämnar din bil för hjuljustering. Du får ett pris på 800 för att justera det hela. Det är också priset för STANDARD åtgärd. Lossnar allt och det går att vrida så blir det så.

Men så visar det sej att en mutter rostat fast som helvete och tar 1 timma att få loss med gasen och smörja upp eller för all del byta. Då har företaget rätt att ringa kunden och påpeka att tid går åt att få loss hans mutter som dessutom kommer att bytas ut. Det betyder 1 timmas tilläggstid och 1 mutter, samt ev *övrigt* såsom smörjmedel och gaser. Då presenterar man ett nytt pris.

Alternativet är att kunden avbryter allt. Då får kunden ändå betala utlagd tid enligt timtaxa. Du kan aldrig lämna in bilen enligt lag och sen inte betala för den tid du slösat bort för verkstan om du ändrar dej. Det fungerar så att du, även om du avbryter jobbet, måste stå för dom omkostnader du skapat.
Det brukar däremot efterskänkas som goodwill. Det ser helt enkelt inget bra ut att ta betalt för nåt som inte är färdigt. Men ska rätt vara rätt ska kunden betala för den tid han ockuperat en mekaniker och en lyft.

Det finns INGEN som kan förutsäga vad problemet är varesej på el eller när det gäller en rostad mutter som i exemplet, så det går ALLTID utöver ordinarie taxa. Det ingår ALDRIG i ett fast pris.
Lämnar du in bilen för byte av bromsbelägg och det inte går att få av ditt hjul så kan du räkna med att det INTE ingår extratid för att få bort ditt hjul. Du får betala timtaxa på att få bort hjulet och sen fortsätter det fasta priset för bytet av beläggen. Det är två skilda jobb. Men det ena måste ändå utföras för att få till det andra. I felsökningsfallet måste man enligt utsago få till programvara för att fortsätta felsökning och då är det utöver återigen..
Det har fungera så dom 20år jag jobbat med det på olika verkstäder, även på märkesverkstäder.
Användarvisningsbild
av Vojje
Lövet skrev: Tyvärr är verkstadsmoralen usel...verkstäder kan byta delar på måfå och ändå kräva betalt för det.
*pettson*s inlägg får väl ses som ett belägg för den tesen. Jag vill poängtera att det ingalunda finns ngt stöd i svensk konsumentlagstiftning för denna typ av verksamhet.
av Mwi
Det är fel att betala mer, verkstaden lämnar ett fastpris för felsökning på 800:- om de inte har kompetensen att lösa problemet är inte det kundens problem. Betala 800:- som är överenskommit sen kan du be verkstaden fara åt helvete, det är inte ditt problem att de inte har insett sin egen begränsning.
av Jonas_latt
Jag vet att Lucif3r och pettson har rätt så gick det till.

Men tycker fortfarande det är fel. Då ska de inge säga att det är fastpris.
Då ska de tala om vad deras fasta pris innebär.
Skulle jag gått vidare så skulle jag säkert inte behövt betala.

Men men ytligare en anledning varför man inte ska till fejk mekaniker på bilia. Denna gången hade jag dock inget val.
Många håller nog inte med mig. Men har varit med om lite väl många tappar från de. Och försök till lurendrejeri.
Berättar gärna mer.
av Mwi
Jonas_latt skrev:Jag vet att Lucif3r och pettson har rätt
Nej de har fel, har du fått ett fastpris på felsökning så gäller det. Man betalar verkstaden för att de skall kunna sitt jobb, pettson pratar om fastrotade bultar när man byter bromsbackar, vilka verkstäder byter bromsbackar utan demontera hjulen? Man betalar verkstaden för att de skall ha kompetensen att kunna sitt jobb, ursäkterna varför de inte klarar av jobbet är totalt ointressanta, en riktig mekaniker vet att det kan krångla och lämnar pris efter det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp