Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JST
Hej!

Edit:
Nu är bilen hämtad!

Jag börjar bli sugen på en V60 T5 VEA MY15. Jag har byggt ett par stycken på Bygg din bil och tror att jag börjar närma mig.
Jag är ny här, och har lite dålig koll på alla olika utrustningsdetaljer så jag vore väldigt tacksam för lite synpunkter. Jag har fått för mig att jag inte behöver VOC, Navigation och Keyless Go till exempel men jag kanske har helt fel?

Sänkt sportchassie har jag lurat lite på men är lite orolig för att det blir stötigt ihop med 18" hjul. Jag har familj och kör inte särskilt hårt. Dessutom vill jag nog inte tappa markfrigång men det kanske är hugget som stucket?

Grunden i bilen nedan är Business Edition och Volvo Ocean Race paketet.

Vad säger ni? Jag vore mycket tacksam för synpunkter.

PS. Jag såg nu när jag förhandsgranskade bilden att jag har valt skyddsgaller. Det ska inte vara med, jag måste glömt att klicka ur detta men det spelar mindre roll.
DS.

Bild

Edit: ändrade rubrik
Senast redigerad av 4 JST, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av P210
Glasögonhållare (T) 520kr!?
Keyless har jag haft på mina två sista bilar och vill inte mista det igen, tycker det är supersmidigt att bara slita upp dörren fast den är låst (med nyckeln i fickan) och starta bilen med knappen (utan att ändå behöva fiska upp nyckeln för att placera den i ett i fack som en del "nyckellösa" system)
Samma sak när man låser, ut ur bilen och på väg förbi bakdörren låser man bilen genom en snabb handviftning över handtaget.

VOC är smidigt om man har bränsle/parkeringsvärmare då man får fjärrstart.

17" eller 18" fälgar är väl mer en fråga om vilken modell man tycker är snyggast, sportchassie kan man nog klara sig utan. Ev sänkfjädrar kan man köpa senare om man inte gillar höjden...

.
Då du ställer frågan på ett forum där bilintresset vida överstiger genomsnittet lär de flesta svar vara i stil med att VOC och Navi är ett måste men så är det givetvis inte. Har du inget behov av de nämnda funktionerna klarar man sig alldeles utmärkt även utan dessa, men givetvis är det smidigt och väldigt bekvämt. Om det är värt pengarna kan bara du själv svara på.

Angående sportchassi så är standardchassit redan från början ett "sportchassi", som kostnadsfritt tillval finns även det mjukare Touring-chassit. Om du inte kör särskilt hårt och ofta med familjen i bilen men ändå vill ha ett okej, fast chassi fungerar nog standardchassit utmärkt.

ORE-paketet är prisvärt och tillsammans med BE får du en komplett bil. Den nya T5-motorn har fått mycket beröm och med den 8-stegade automaten kan du nog inte bli annat än nöjd. Lycka till!
Jag håller med tidigare att VOC och keyless verkligen höjer bilens användbarhet. Men om din budget inte räcker så har du ändå hittat en jättefin spec på din nya bil :-)-)

Keyless njuter jag av varje gång jag använder bilen, VOC använder jag kanske 50-100 gånger per vintersäsong för att fjärrstarta bränslevärmaren. Övriga funktioner i VOC hade jag klarat mig fint utan.

Hoppas du blir nöjd med din nya bil :D

Edit: Nav hade jag inte betalat många kronor extra för. Det finns gratisappar till din smartphone som funkar i stort lika bra, och som inte kräver dyra kartuppdateringar. Med tex WAZE får du dessutom trafikinformation som Volvos integrerade nav inte har.
av JST
Tack för alla svar så långt!
Ang glasögonhållare som P120 undrar om så har jag sett flera som rekommenderat detta och det verkar inte så dumt med ett fack för glajjerna som annars brukar ligga i dörren och slitas i onödan av allt annat bråte som ligger där och skräpar.

Keyless verkar ju smidigt men fan vet om jag tycker att det är värt 7000:- Det känns inte riktigt så. Jag ska kolla med några kompisar som har det.

Stämmer det att jag måste köpa både VOC (8900:-) och Parkeringsvärmare med tidur (13000:-) för att få funktionen du V9097 beskriver? Eller räcker det att köpa VOC och Elektrisk motorvärmare för 4700:-?

Ang sportchassi så hoppar jag nog detta och nöjer mig med standard.

Min närmsta handlare (Brandt i Dingle) försöker hitta en V60 T5 i närområdet för provkörning. Han hade ingen hemma själv.

Jag kan passa på att tillägga att i nuläget kör vi en V70N MY04 170 hk som gått 18000 mil så en helt ny V60 vore ruskigt kul... Vi har haft denna bil i 6 år drygt så det börjar bli dags att byta.
JST skrev:Keyless verkar ju smidigt men fan vet om jag tycker att det är värt 7000:- Det känns inte riktigt så. Jag ska kolla med några kompisar som har det.
Jag tycker inte det är värt det. Så jobbigt är det inte att trycka på en knapp på nyckeln (som du ändå måste ha med dig). Dessutom har funktionen minimalt andrahandsvärde och bilen får fnatt när den tvättas och låser 100ggr fram och tillbaka. Känns inte som det är nyttigt i längden. Det finns redan rapporter om hållbarhetsproblem på systemet.
JST skrev:Stämmer det att jag måste köpa både VOC (8900:-) och Parkeringsvärmare med tidur (13000:-) för att få funktionen du V9097 beskriver? Eller räcker det att köpa VOC och Elektrisk motorvärmare för 4700:-?
Du måste ha bränslevärmare. På en bensinbil tycker jag det inte är nödvändigt. De blir snabbt varma ändå och parkeringsvärmaren drar ur bilens batteri. Du måste ha relativt lång körsträcka varje gång för systemet ska må bra.
JST skrev:Ang sportchassi så hoppar jag nog detta och nöjer mig med standard.
Fundera på om du till och med ska ha komfortchassi. Jag har haft två med komfortchassi och det är med marginal volvos mest körglada bil ändå. Chassiet är inte direkt mjukt, jag kan tänka mig att sportchassit förstör komforten rejält.

Jag är helt övertygad att du kommer bli nöjd med bilen. V60 är i min mening det bästa Volvo byggt. En av de bilar på marknaden som jag tycker bäst kombinerar körglädje och komfort.
Jag är helt såld på VOC.. men då har jag också en diesel där värmaren redan fanns.. sen går det att pruta på dom tillbehöver, ofta lite mer procentmässigt än på själva bilen. Tror jag fick ner VOC 12%..

Keyless skulle jag vilja ha, men enda nackdelen att har man väl haft det vill man sen nog aldrig vara utan det.

Navigator skippade jag helt då jag tyckte det var väldigt dyrt.. jag köpte istället typ bästa Garmin-gpsen och satte ett brodit-fäste i fläktgallret till höger om ratten.
Du väljer klimatpaket VOC under: utrustningsnivå - paket - klimat, så får du värmare + VOC + värme baksäte + värme ratt (vilket är kung!)
Jag skulle noga överväga en Summumutrustad (med business edition) då det ingår riktiga trevligheter i det. Ocean race i all ära... Driver support är kul vid kö-körning, men man får mkt annat för de pengarna. Lycka till
Ja då får jag nog göra lite reklam för driver support, har det på min v60 my11 och jag älskar det, dels är adaptiv farthållare underbart att köra med men säkerheten är ju verkligen en trygghet tycker jag, jag ser mig som en bra förare men ibland händer saker i trafiken snabbt och även den bästa förare kan råka ut för en olycka. Vid flera tillfällen så har systemet reagerat på en fara innan jag märkt av det men jag har alltid varit den som bromsat. I de nya driver support har du dessutom avläsning av hastighets skyltar så du får det bredvid hastighesmätaren och de automatiska helljuset var ju underbart, du behöver inte blända av vid möte av annan bil.

Ja har sagt att jag kommer aldrig köpa en ny volvo utan detta, så mycket gillar jag systemet.

Fredrik
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Blev det längre bultar också?

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]