Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo360_
någon som vet vad det kostar att koppla ur airbagen på v70 -01
ska ha barnstolen där . . vad kostar det att koppla in den igen.
mvh mattias
Användarvisningsbild
av AWWD
Kollade med Bilbolaget Sundsvall så sent som i förra vecka och det kostade (minns inte exakt) ca 7-800 kr (i alla fall under 1000 kr). De sätter in ett kontaktsycke istället för kontakten mot airbagen så att "datorn" tror att airbagen är OK och ej tänder SRS lampan.

En annan Volvohandlare berättade att kostnaden för att ta bort airbagen helt (fysiskt) legat på ca 7000 kr, men nu ev gått ned till ca 5000 kr. Han tyckte att en "elektronisk" urkoppling var förkastlig i och med att bagen och krutladdningen finns kvar.

På V70 05- lär det finnas möjlighet att med nyckeln koppla ur ev passagerarairbag, så Volvo måste ju trots allt ha tilltro till att en "eletronisk" urkoppling är tillräcklig.

Vidare lär de V70 som har passagerarairbag sakna fästkrokarna för barnstolen. Finns kanske att köpa och eftermontera?

/AWWD
av Jaco
Enligt min lokala Volvohandlare så finns fästkrokarna under klädseln, bara att leta fram dem och skära ett jack i klädseln...
av S.t.r.a.n.D
Vet vet inte om jag skulle våga lita på den elektroniska spärren eller vad det var. Tänk om man krockar och spärren inte fungerar. Då är det ju bara självmord som gäller.(ungefär) :lol: Antingen ska hela bort eller så får ungen sitta bak. Fast som tur är så är det nog några år till man är där själv men jag kan tänka mig hur det skulle vara.
av Boston
Jag sätter inte mitt barn i framsätet med airbagen kvar. Det känns inte bra.
Hittade detta: http://auto.consumerguide.com/Auto/Used ... ewshowall/

1998-2000 Volvo S70/V70: Reliability
NHTSA Recall History
1998 : Front-passenger airbag may be overly sensitive to certain electrostatic discharges; could possibly cause inadvertent deployment.
Användarvisningsbild
av Loner
Det där var ju dock gamla modellen, han har ju nya..

/L
av Mr M
Med tanke på vilket samhälle vi lever idag, särskilt om man ser USA marknaden, Om inte Volvo skulle lita på elektronisk urkoppling skulle de nog inte godkänna det. Skulle bli en väldigt väldigt dyr smäll för företaget om de skulle hända en olycka... särskilt i USA :!:
av andezon
Skulle inte under några omständigheter sätta mitt barn där det fanns en airbag inte ens om den var utkopplad rent fysiskt.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Mr M skrev:Med tanke på vilket samhälle vi lever idag, särskilt om man ser USA marknaden, Om inte Volvo skulle lita på elektronisk urkoppling skulle de nog inte godkänna det. Skulle bli en väldigt väldigt dyr smäll för företaget om de skulle hända en olycka... särskilt i USA :!:
Man får inte koppla ur airbagen på passagerar sidan i usa, pga lagkrav.
Ev får man ta bort hela "påsen" men jag är inte säker.

//Branx
Användarvisningsbild
av CarMan
branx skrev:
Mr M skrev:Med tanke på vilket samhälle vi lever idag, särskilt om man ser USA marknaden, Om inte Volvo skulle lita på elektronisk urkoppling skulle de nog inte godkänna det. Skulle bli en väldigt väldigt dyr smäll för företaget om de skulle hända en olycka... särskilt i USA :!:
Man får inte koppla ur airbagen på passagerar sidan i usa, pga lagkrav.
Ev får man ta bort hela "påsen" men jag är inte säker.

//Branx
Nä men det är ju för att dom är som dom är. där kan man ju stämma nån om airbagen inte löser ut.

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]