Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min Volvo 740 från 1990 droppar spolarvätska. Spolarvätskan droppar slut på en dag och det är en stor pöl under bilen, vänster fram. Jag har bytt spolarpump samt behållare så vad gör jag nu?! Vill gärna ha utförliga svar som hjälper mej att mecka själv. Kan det vara otäta slangar?! Hur göra då?!

Mycket tacksam för svar!!!
Bärja med de närmaste slangarna vid behållaren och pumpen och försök inspektera i övrigt om du kan se några läckor i slangar och kopplingar.

Mvh GK
Det sitter ett slags backventiler på slangarna på några olika ställen i spolarvätskesystemet. Bland annat bakom strålkastarna. Följ slangarna mellan pumpen och munstyckena så hittar du dem.

Förutom att agera backventiler tror jag att de hindrar flöde när det inte finns ett visst tryck – för att förhindra att det rinner ut genom hävertverkan eller om bilen är parkerad i en sluttning. Dvs det ska bara kunna passera vätska "framåt" när pumpen går. Om de inte fungerar brukar det rinna "av sig själv" då och då. Jag har också varit med om att en sådan ventil själv börjat läcka.

De ser ut ungefär såhär: http://www.reservdelar.nu/bildelar/spolarpump,97/

Jag har köpt sådana på Biltema, vet inte om de har kvar dem.

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]