Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Måste ta tag i det här med bil igen Ska inte trötta ut er med mitt falnande bilintresse då jag i stort sett bara kan välja Volvo(vilket iofs inte är fy skam) och på ett Volvoforum blir ju det lite fel..;)

Men saken är att jag måste välja en miljöbil inom normen som kallas statlig miljöbil. Å andra sidan har jag inga beloppsgränser att ta hänsyn till. Och då automat är viktigt så faller ögonen på en V60 eller V70 D4. Efter att nu ett tag kört en V60 är jag övertygad om att det är rätt Volvo för oss(vi vill ha XC60 men den går inte att få med automat och vara i rätt miljöklass).

Så nu är frågan vilka kryss man ska sätta i rutan..?

Följande kryss/funktioner är jag osäker på:

- Navigation
Hur väl fungerar Volvos inbyggda Sensus? Är det värt pengarna?

- Styrservo
Den hastighetsberoende styrservon, är det värt priset? Och blir styrningen mer krispig eller bara trögare i högre fart?

- Four-C
Hade det på min gamla XC70 och det var säkert bra men den stod i comfort/normal 99% av tiden. Men hur bra är 4-C nu för tiden? Värt pengarna?

- Ljud
Jag tolkar det som att man får mellananläggningen i normala paket. Men är det värt att ta det dyraste?
Hm, jag är fruktansvärt nöjd med min bil. V60 d4 AWD ocean race, business edition PRO, automat, växelpaddlar.
Jag tycker lätt att business edition PRO paketet va/är värt varenda krona för mig. Så klicka i det krysset, då får du ju med taklucka, navigation etc.
Navigationen tycker jag funkar riktigt riktigt bra. Va på semester i Göteborg nu i sommar, enkelt att bara knappa in en bra p-plats, eller adress eller ett museum eller vad som. Fungerade klockrent, tycker även röststyrningen är riktigt bra gjord. Enkel att förstå och den förstår vad man säger snabbt etc.

Kan inte uttala mig om det andra då jag inte har något av det på min bil.

Men en sak, är du inte extremt ljud/musik nörd så klarar man sig på det "mellan" systemet.
Användarvisningsbild
av joel80
Glöm inte Volvo on call.. fantastiskt att ha med.. bra också om du behöver rapportera några resor för jobbet.. bilen kan föra egen körjournal.
Och jag gissar att du är ute wfter Volvos nya motor och automatlåda... än så länge kan man inte få den med AWD.. och då spricker väl ev också miljöpolicyn.

Saker jag saknar i min som jag tror skulle kännas väldigt nödvändiga om jag haft dem är keyless och adaptiv farthållare. Sen suktar jag lite efter ventilerade säten och backkamera. :)
De flesta system som finns att välja till en Volvo är ändå rätt användbara.

Navigationen fungerar som tidigare har skrivit väldigt bra. Nyttjar man navi typ en gång/år så känns det onödigt att välja till. Jag tror inte att jag skulle köpa det i samband med ett nybilsköp. Nu har jag haft det i tre Volvobilar och det har fungerat väldigt bra.

Hastighetsberoende servo har jag aldrig testat. Har man haft det en gång så vill man säkert ha det igen.

Aktivt chassi, samma där, fungerar säkert väldigt fint. Vid aktiv landsvägskörning blir väl bilen roligare.

Premium Sound ska vara bra. Det gamla med Dynaudio högtalare var väldigt bra 4*75W. 5*130 är inte ens i närheten av att vara bra mot det gamla. High Performance spelar klart godkänt i mina öron.

VOC är användbart i flera situationer. Körjournaler, start och stopp av dieselvärmaren, låsa upp el låsa bilen tuta och blinka, allt sköts via appen i mobilen.
Adaptiv farthållare är bland det bästa tillbehör som finns. Keyless lika så, har alltid nyckeln i fickan eller jobbväskan eller träningsväskan. PCC nyckeln kan du starta dieselvärmaren med om du köper till en mjukvara.

Aktivt helljus har jag första varianten av. Det fungerar inte tillräckligt bra för att jag ska använda det. BLIS njää... Citysafety är väl bra egentligen men...

Nästa bil jag köper SKA vara en automat med paddlar och kanske AWD men det är inget krav.
av Primus
Någon som provat kö-assist? Jag sliter mig ju mest fram i 7km/h i Stockholms köer och det låter nästan för bra för att vara sant.
Det är precis så galet bra som det låter. Jag åker E4 södergående i rusningen varje morgon och kan ärligt säga att det är bland det bästa som hänt bilindustrin. Jag bara sätter på mitt säkerhetsavstånd, lägger mig i den fil jag vill och sen kör bilen sig själv till jobbet i princip. Radarfarthållaren funkar ju som sagt med köassisten ner till stillastående. Det enda du behöver komma ihåg är att om du står still mer än X sekunder blir farthållaren inaktiverad och du måste trycka på "återuppta"-knappen för att den ska åka vidare. Det är ett litet irritationsmoment kanske men den sköter takeoff och allt själv så det är fortfarande mycket smidigare än att gasa/bromsa. Dessutom är det bara vid de lite längre stillaståendena.
Användarvisningsbild
av leiwi
[quote="crumpets"]Det är precis så galet bra som det låter. Jag åker E4 södergående i rusningen varje morgon och kan ärligt säga att det är bland det bästa som hänt bilindustrin. Jag bara sätter på mitt säkerhetsavstånd, lägger mig i den fil jag vill och sen kör bilen sig själv till jobbet i princip. Radarfarthållaren funkar ju som sagt med köassisten ner till stillastående. Det enda du behöver komma ihåg är att om du står still mer än X sekunder blir farthållaren inaktiverad och du måste trycka på "återuppta"-knappen för att den ska åka vidare. Det är ett litet irritationsmoment kanske men den sköter takeoff och allt själv så det är fortfarande mycket smidigare än att gasa/bromsa. Dessutom är det bara vid de lite längre stillaståendena.[/quote]

Håller med crumpets

Den adaptiva farthållaren är det bäst som hänt,efter 350 mil Tyska motorvägar i sommar skulle jag vilja säga att den är fruktansvärt värd varendra krona.
Vad gäller Sensus navigationen är jag inte lika inponerad , den senaste kartuppdateringen från maj -14 har kartdata från sista kvartalet 2013 , fartkamror som suttit uppe i 2 år finns inte med samt att dom flesta kameror larmar för fel hastighet
Man har missat det där med 60 och 80 km
leiwi
Du kan väl skrive din eventuellt tänkta spec primus så kan man ju ge kommentarer på den. Klart det går att köpa en v60 för 500' oxå, men kanske inte så mycket utrustning som du ska ha etc?
av Primus
Okey, ska skriva ned preliminär spec här.

Summum
Navi
Parkeringssensorer bak o fram
Mellanljudet
VOC
Driver support
Laminerad rutor
Paddlar
Skyddsgaller
Barnsäkerhetslås

Typ så.. :lol: . Men det är främst de jag frågade om i min ursprungspost som jag funderar över.
av Suunto
Kör på en V60 D4 AUT (VEA) Summum Business Ed. PRO
Klimatpaket med VOC
Driver supportpaket
Lastpaket med laminerade rutor

Jag beställde följande idag: :D
VOLVO V60 T5 (245 hk) aut - R-design BUSINESS EDITION PRO
Klimatpaket med VOC
Driver supportpaket
Lastpaket med tonade rutor
Keyless Drive– Nyckellöst start och låssystem
Gummimattor