NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Feor
Jag har ett problem med min C30 2.0d -07. Jag kör ca 90% landsväg i 80 km/h och den drar väldigt mycket bränsle. Jag pendlar till jobbet 8 mil enkel resa i 80km/h. Då drar den ca 0,6-0,65l/mil på landsväg med farthållare. Men inte alltid, ibland kan jag köra samma sträcka på 0,4-0,45 (enl mätare). Samma förhållanden, samma väder osv.

Jag har kollat förbrukningen medans jag kör på bilens nuvarande förbrukning och det vet jag att det är ingen exakt vetenskap. Men när jag kör bilen och den drar ca 0,45 enl mätare så känner jag ett lite ryck i bilen (ungefär som på äldre bilar när man släppte gasen och sedan gasar igen, fast mycket mindre). Sedan ökar förbrukningen upp till ca 0,6-0,7. Detta känner jag varje gång innan förbrukningen stiger och lägger sig på ca 0,6.

Ex
Skulle köra hem från Stockholm, kollade mätaren och den låg runt 0,4-0,5 i ca 20 mil. Sedan känner jag samma "ryck" i bilen och förbrukningen går upp till 0,6-0,7 resten av de 25 milen jag har kvar att köra, förutom några få korta tillfällen (1-2 min) då förbrukningen går ner. Samma förhållanden, väder osv.

Har hört med Volvo om detta, men de kan inte riktigt svara på vad det är för fel. Det hittar inga felkoder. Bytte EGR ventil då den var kass men ingen skillnad. För några månader sedan kunde jag köra ganska långa sträckor då den drog lite, typ halva tanken. Men nu drar den mycket nästan hela tiden. Bästa gissningen Volvo kunde ge efter EGR-ventilen var att regenereringen av PF var orsaken till den höga förbrukningen. Men varför den går så länge kunde de inte svara på. Volvo skall ha kollat PF och det var ok.

Hoppas någon har några bra idéer om vad det kan vara för fel då på en tank gör det en skillnad på nästan 30 mil jag förlorar på detta.

Är medveten om att förbrukningen som bilen visar inte stämmer helt, men det är ökningen i förbrukning jag tittar på och man ser hur siffrorna går upp efter varje ryck i bilen.

Mvh Johnny
Jag har lämnat in min v50 2.0d för min kunde rycka till o bränsleförbrukningen öka till 0.65-0.7 när den ska ligga mellan 0.42-0.48. Men då fick ja felkod på partikelfilter o några till felkoder så nu är min på bilia o blir dyrt reparerad...
Det låter som bilen regenererar filtret konstant. När byttes det senast?
av Feor
Jo, det är det svaret jag fått, att den regenererar ofta. Bilen har gått ca 17000 mil nu och filtret byttes vid 12000 mil, så det ska inte vara dags än. Hade inne bilen i mars och bad då Volvo kolla filtret och enligt dom så var det ok. Fick ett tips om att det kan vara hål i röret/slangen från intercoolern och det gör så att bilen regenererar hela tiden. Jag får väl lämna in bilen igen och be dom kolla filtret och kolla intercooler och slangar så det är helt.
Vet inte hur Volvo löst det på din bil men har den olika längd på insugnings rören med ett spjäll som förändras med varvtalet.
Har en bil som uppträdde precis som din Saab 1,9 TID.
Det var armen som gick från spjällmotorn till de 4 ventilerna som ramlat av...
Slutade med att den regenererade mer eller mindre hela tiden tills filtret tjurade till och skickade felkod om att regenereringen inte funkade..
Alltså bränsle luftblandning blev fel och det skapades för mycket sot i avgaserna.
av glemmy
Verkar vara samma problem med min bil.

Den har gått drygt 18k mil, partikelfilter byttes och additiv fylldes på vid 12k mil.
Senaste 3 tankarna har den dragit i snitt 0,68-0,75 (normalt ligger den på 0,55-0,60).
Bilen går lite ryckigt ibland i lägre hastigheter varför jag misstänker att det har med regenerering att göra.
Dock känner jag inte den här lukten som tydligen ska finnas i samband med regenerering.

Är väl ingen annan möjlighet än att ta in den på verkstad. Kan uppdatera hur det går!

edit:
Vill tillägga att den vid motorbroms aldrig stryper bränsletillförseln utan den sjunker sakta (~1,5 l/100km "per uppdatering", alltså från 7,5---6---4,5---3---1,5---1) och stannar på 1 l/100km.
Saab 1,9 dieseln jag pratar om genererar utan additiv.
Efter att jag renoverat den variabla insugningsrörs längden så sjönk förbrukningen med ca. 1 dl / mil :-)
Samtidigt har inte partikel filtret protesterat en enda gång efter det.
Gången på lågvarv har oxå förbättrats.
Saab körde ju med Fiat dieseln i sina nyare 9-5 or,, den motorn finns tydligen i en hel del bilar,, dock inte i Volvo..
Men tekniklösningarna är väl inte helt olika mellan de olika märkena..
Obs jag rengjorde min EGR ventil oxå vid översynen.
av Feor
Fick ett annat tips om att det kan vara tryckgivaren som känner av hur smutsigt PF är. Den brukar tydligen gå sönder. Ska höra lite med Volvo om den teorin, kostar ändå ca 2000 kr på Volvo.
av Feor
Mm, kanske lite sent att lägga in detta men men...
När bilen drog som mest drog den 0,78 landsväg. På väg hem från jobbet en dag började motorn rusa för för andra gången. Fick stopp på bilen och kollade oljan, visst hade dieseln spättmut oljan igen.
Tog bilen till Volvo och den var väldigt förvånade att detta hände igen.
När jag fick tillbaka bilen var problemet med bränsleförbrukningen borta.

Felet var att antagligen hade den som bytte partikelfilter glömt att nollställa det i datorn så datorn trodde att det satt ett gammalt filter i bilen där av sprutar den i mer bränsle i filtret för att rengöra det. Problemet var bara att när den gör det för länge rinner väl det förbi lite bränsle och späder ut oljan som till slut självantänder och bilen rusar och skiter det sig så rasar motorn till slut.

Efter de nollställde datorn drar bilen ca 0,5 landsväg. Så har det hållt sig sedan dess. Bara för att någon glömt nollställa datorn.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]